Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
29/7/2013 (Isnin)
|
Kelas
|
4K6
|
Masa
|
7.05-8.05 am
|
Bil. Pelajar
|
35/40 Orang
|
Tajuk
|
Bab 7: Islam Di Asia Tenggara
● Pengaruh Islam Di Asia
Tenggara
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran
pelajar diharap dapat:
|
Kaedah / Aktiviti
|
●Perbincangan
●Nota ringkas
●Penerangan
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 4 Sejarah
Buku teks Tingkatan 4 Sejarah
|
KBKK
|
Membuat huraian
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
|
Berusaha gigih dalam menyebarkan pengaruh Islam
|
Istilah / Konsep
|
Pengaruh, budaya
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan
pembelajaran hari ini berjalan lancar dan berjaya mencapai objektif.
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
29/7/2013
(Isnin)
|
Kelas
|
4 MPV
|
Masa
|
10.25 -11.25
am
|
Bil. Pelajar
|
23/24 Orang
|
Tajuk
|
Bab 6:
Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya
● Ujian 2: Sejarah Tingkatan 4
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran pelajar diharap dapat:
|
Kaedah / Aktiviti
|
Ujian
2: Sejarah Tingkatan 4
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Kertas ujian 2 Sejarah Tingkatan 4
|
KBKK
|
Menjana
idea
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
|
Berusaha
gigih dan tidak berputus asa
|
Istilah / Konsep
|
Khalifah,
kharaj, jizyah, khulafa al-Rasyidin, hijabah
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan pembelajaran hari ini
berjalan lancar. Objektif P&P adalah melaksanakan ujian 2 Sejarah
Tingkatan 4. Semua pelajar berjaya melalui ujian dengan lancar.
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
30/7/2013 (Selasa)
|
Kelas
|
4K6
|
Masa
|
7.05-8.05 am
|
Bil. Pelajar
|
36/40 Orang
|
Tajuk
|
Ujian 2: Sejarah Tingkatan 4
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran
pelajar diharap dapat:
1.
Ujian 2: Sejarah Tingkatan 4
|
Kaedah / Aktiviti
|
Ujian 2: Sejarah Tingkatan 4
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Kertas Ujian 2 Sejarah Tingkatan 4
|
KBKK
|
Menjana Idea
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
|
Berusaha gigih dan tidak berputus asa
|
Istilah / Konsep
|
Khalifah, kharaj, jizyah,
khulafa al-Rasyidin, hijabah
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan
pembelajaran hari ini berjalan lancar. Objektif P&P adalah melaksanakan
ujian 2 Sejarah Tingkatan 4. Semua pelajar berjaya melalui ujian dengan
lancar.
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Moral
|
Tarikh / Hari
|
30/7/2013
(Selasa)
|
Kelas / Masa
|
4K10/
8.05 - 9.05 am
|
Tajuk
|
Bab 4 : Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme
Unit 23 :
Keranamu Malaysia
|
Objektif
|
Di akhir pembelajaran pelajar dapat:
1.
Menyatakan kepentingan
berkorban untuk negara
2.
Menghuraikan
pengorbanan yang harus dilakukan oleh rakyat
3.
Menunjukkan
cara mereka dapat berkorban dan berbakti untuk negara
4.
Menyumbangkan
khidmat bakti dalam aktiviti kemasyarakatan
|
Kaedah / Aktiviti
|
Penerangan,
tunjuk ajar, soal jawab dan nota ringkas
|
KBKK
|
Membuat
huraian / penjelasan
|
Nilai
|
Sanggup
berkorban untuk negara
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku
Teks Pendidikan Moral Tingkatan 4
Buku
rujukan Pendidikan Moral Tingkatan 4
Nota
edaran
|
Refleksi
|
Proses P&P berjalan lancar dan lebih kepada
penerangan nota yang diberikan. Latihan juga diberikan supaya pelajar lebih
memahami isi P&P.
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
30/7/2013
(Selasa)
|
Kelas
|
4 MPV
|
Masa
|
10.25 -
10.55 am
|
Bil. Pelajar
|
24 Orang
|
Tajuk
|
Perbincangan
skema jawapan Ujian 2 Sejarah Tingkatan 4
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran pelajar diharap dapat:
|
Kaedah / Aktiviti
|
●Perbincangan
●Penerangan
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 4 Sejarah
Buku teks Tingkatan 4 Sejarah
Skema jawapan Ujian 2 Sejarah Tingkatan 4
|
KBKK
|
Menjana
Idea
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
|
Berusaha
gigih dalam segala bidang
|
Istilah / Konsep
|
Khalifah,
kharaj, jizyah, khulafa al-Rasyidin, hijabah
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan pembelajaran hari ini
berjalan lancar dan lebih kepada perbincangan skema jawapan ujian 2 sejarah.
Pelajar memberi perhatian yang baik semasa P&P dan objektif berjaya
dicapai.
|
Mata pelajaran
|
Pendidikan
Sivik dan Kewarganegaraan (PSK)
|
Tarikh / Hari
|
31/7/2013
(Rabu)
|
Kelas / Masa
|
5K8/
8.05-9.05 am
|
Tema
|
Tema
5: Malaysia Negara Berdaulat
|
Tajuk
|
Aktiviti 7A: Mengamalkan Rukun Negara
|
Hasil Pembelajaran
|
Di
akhir pembelajaran pelajar dapat:
1.
Menjelaskan
sejarah kewujudan Rukun Negara
2.
Menjelaskan
prinsip-prinsip Rukun Negara dalam usaha mengekalkan kedaulatan negara
3.
Mengamalkan
prinsip-prinsip Rukun Negara
4.
Menunjukkan
perasaan bangga dan taat setia kepada negara
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Penerangan,
soal jawab dan nota
Membaca
prinsip-prinsip Rukun Negara
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku
Teks PSK Tingkatan 5
Buku
rujukan PSK Tingkatan 5
|
Refleksi
|
Proses P&P berjalan lancar. Pelajar juga
memberikan kerjasama yang baik semasa P&P. Guru meminta pelajar untuk membacakan
prinsip Rukun Negara bagi menyemai semangat cintakan negara dalam kalangan
pelajar. Objektif P&P juga tercapai.
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
31/7/2013 (Rabu)
|
Kelas
|
4S2
|
Masa
|
10.25-10.55 am
|
Bil. Pelajar
|
Orang
|
Tajuk
|
Bab 6: Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya
● Kerajaan Turki Uthmaniyah
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran
pelajar diharap dapat:
|
Kaedah / Aktiviti
|
●Perbincangan
●Nota ringkas
●Penerangan
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 4 Sejarah
Buku teks Tingkatan 4 Sejarah
|
KBKK
|
Membuat huraian
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
|
Berusaha gigih dalam menyebarkan Islam
|
Istilah / Konsep
|
Empayar, ghazi, Kanun
Suleiman, fatwa, kadi, mufti
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan pembelajaran
hari ini berjalan lancar dan pelajar memberikan perhatian yang baik semasa
P&P. Objektif pembelajaran juga tercapai.
|
Mata pelajaran
|
Pendidikan
Sivik dan Kewarganegaraan (PSK)
|
Tarikh / Hari
|
31/7/2013
(Rabu)
|
Kelas / Masa
|
4K1/
10.55-11.55 am
|
Tema
|
Tema
4: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
|
Tajuk
|
Unit
6: Prinsip-prinsip penting dalam ajaran pelbagai agama
|
Hasil Pembelajaran
|
Di
akhir pembelajaran pelajar dapat:
1.
Menyatakan
amalan ajaran agama masing-masing dan pelbagai agama di Malaysia
2.
Menerangkan
nilai-nilai murni yang terdapat dalam pelbagai agama
3.
Mengamalkan
nilai-nilai murni dan amalan ajaran agama masing-masing dalam kehidupan
4.
Menghormati
nilai-nilai murni dan amalan ajaran pelbagai agama lain
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Penerangan,
nota ringkas, soal jawab
Aktiviti
membuat dan menyenaraikan kata-kata hikmah
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku
Teks PSK Tingkatan 4
Buku
rujukan PSK Tingkatan 4
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan pembelajaran berjalan
lancar. Pelajar memberi kerjasama yang baik semasa P&P dan turut serta
dalam aktiviti membuat kata-kata hikmah. Objektif P&P juga tercapai.
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Moral
|
Tarikh / Hari
|
1/8/2013
(Khamis)
|
Kelas / Masa
|
4K10/
9.25-10.25 am
|
Tajuk
|
Bab 4:
Nilai Berkaitan Hak Asasi Manusia
Unit
24: Keistimewaan Kanak-kanak, Kita Hargai
|
Objektif
|
Di
akhir pembelajaran pelajar dapat:
1.
Menyatakan
tindakan yang boleh diambil melindungi kanak-kanak
2.
Menghuraikan
hak kanak-kanak dan pengiktirafan yang harus diberikan kepada mereka
3.
Menunjukkan
cara menghargai keistimewaan dan kelebihan kanak-kanak
4.
Menyedari bahawa
kanak-kanak ialah anugerah yang berharga
|
Kaedah / Aktiviti
|
Penerangan,
soal jawab, nota dan latihan
|
KBKK
|
Membuat
huraian
|
Nilai
|
Menghargai
kanak-kanak
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku
Teks Pendidikan Moral Tingkatan 4
Buku Rujukan
Pendidikan Moral Tingkatan 4
|
Refleksi
|
Proses P&P berjalan lancar dan berjaya mencapai objektif. Pelajar juga
membuat latihan yang diberikan.
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
1/8/2013 (Khamis)
|
Kelas
|
4K6
|
Masa
|
10.25 – 10.55 am
|
Bil. Pelajar
|
Orang
|
Tajuk
|
Perbincangan skema jawapan Ujian 2 Sejarah Tingkatan 4
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran
pelajar diharap dapat:
|
Kaedah / Aktiviti
|
●Perbincangan
●Penerangan
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 4 Sejarah
Buku teks Tingkatan 4 Sejarah
|
KBKK
|
Menjana idea
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
|
Berusaha bersungguh-sungguh
|
Istilah / Konsep
|
Khalifah, kharaj, jizyah,
khulafa al-Rasyidin, hijabah
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan pembelajaran
hari ini berjalan lancar dan P&P lebih kepada perbincangan skema jawapan
Ujian 2 Sejarah. Pelajar memberi perhatian yang baik semasa P&P dan
objektif berjaya dicapai.
|
Mata pelajaran
|
Pendidikan
Sivik dan Kewarganegaraan (PSK)
|
Tarikh / Hari
|
1/8/2013
(Khamis)
|
Kelas / Masa
|
5S2/
10.55 – 11.55 am
|
Tema
|
Tema
5: Malaysia Negara Berdaulat
|
Tajuk
|
Unit
7: Mengekalkan Kedaulatan Negara
Aktiviti
7A: Mengamalkan Rukun Negara
|
Hasil Pembelajaran
|
Di
akhir pembelajaran pelajar dapat:
1.
Menjelaskan
sejarah kewujudan Rukun Negara
2.
Menjelaskan
prinsip-prinsip Rukun Negara dalam usaha mengekalkan kedaulatan negara
3.
Mengamalkan
prinsip-prinsip Rukun Negara
4.
Menunjukkan
perasaan bangga dan taat setia kepada negara
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Penerangan,
soal jawab, nota
Aktiviti
membaca prinsip Rukun Negara
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku
Teks PSK Tingkatan 5
Buku
rujukan PSK Tingkatan 5
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan pembelajaran berjalan
lancar. Pelajar memberikan perhatian yang baik semasa P&P dan memudahkan
objektif pembelajaran dicapai. Aktiviti membaca prinsip Rukun Negara
beramai-ramai mendapat kerjasama yang baik daripada pelajar.
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
2/8/2013 (Jumaat)
|
Kelas
|
4S2
|
Masa
|
8.15 – 9.25 am
|
Bil. Pelajar
|
Orang
|
Tajuk
|
Ujian 2 Sejarah Tingkatan 4
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran
pelajar diharap dapat:
|
Kaedah / Aktiviti
|
Ujian
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 4 Sejarah
Buku teks Tingkatan 4 Sejarah
Kertas Soalan Ujian 2 Sejarah Tingkatan 4
|
KBKK
|
Menjana Idea
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
|
Berusaha gigih dalam segala bidang
|
Istilah / Konsep
|
Khalifah, kharaj, jizyah,
khulafa al-Rasyidin, hijabah
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan pembelajaran
hari ini berjalan lancar. Objektif P&P adalah melaksanakan ujian 2 Sejarah
Tingkatan 4. Semua pelajar berjaya melalui ujian dengan lancar.
|
No comments:
Post a Comment