Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
22/7/2013 (Isnin)
|
Kelas
|
4K6
|
Masa
|
7.05-8.05 am
|
Bil. Pelajar
|
Orang
|
Tajuk
|
Bab 7: Islam Di Asia Tenggara
● Penyebaran Islam Di Asia
Tenggara
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran
pelajar diharap dapat:
|
Kaedah / Aktiviti
|
●Perbincangan
●Nota ringkas
●Penerangan
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 4 Sejarah
Buku teks Tingkatan 4 Sejarah
|
KBKK
|
Membuat huraian
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
|
Berusaha gigih dalam menyebarkan Islam
|
Istilah / Konsep
|
Penerimaan, penyebaran,
siasah, pondok/dayah, mubaligh
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan
pembelajaran hari ini berjalan lancar namun objektif kurang tercapai. P&P
lebih kepada pengenalan tajuk dan nota ringkas. P&P seterusnya guru akan
membincangkan tajuk yang sama dengan lebih teliti beserta nota lengkap.
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
22/7/2013
(Isnin)
|
Kelas
|
4 MPV
|
Masa
|
10.25 -11.25
am
|
Bil. Pelajar
|
Orang
|
Tajuk
|
Bab 6:
Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya
● kesan pertembungan antara tamadun Islam
dengan tamadun lain di dunia.
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran pelajar diharap dapat:
|
Kaedah / Aktiviti
|
●Perbincangan
●Nota
ringkas
●Penerangan
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 4 Sejarah
Buku teks Tingkatan 4 Sejarah
|
KBKK
|
Membuat
huraian
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
|
Berusaha
gigih dalam menyebarkan Islam
|
Istilah / Konsep
|
Pertembungan,
kebudayaan, intelektual, urbanisasi, kesusasteraan
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan pembelajaran hari ini
berjalan lancar namun objektif kurang tercapai kerana hanya separuh isi
pelajaran sempat diterangkan. Tajuk yang sama akan diajar pada P&P
seterusnya.
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
23/7/2013 (Selasa)
|
Kelas
|
4K6
|
Masa
|
7.05-8.05 am
|
Bil. Pelajar
|
Orang
|
Tajuk
|
Bab 7: Islam Di Asia Tenggara
● Penyebaran Islam Di Asia
Tenggara
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran
pelajar diharap dapat:
|
Kaedah / Aktiviti
|
●Perbincangan
●Nota
●Penerangan
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 4 Sejarah
Buku teks Tingkatan 4 Sejarah
|
KBKK
|
Membuat huraian
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
|
Berusaha gigih dalam menyebarkan Islam
|
Istilah / Konsep
|
Penerimaan, penyebaran, siasah,
pondok/dayah, mubaligh
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan pembelajaran
hari ini berjalan lancar. Masih membincangkan tajuk yang sama seperti P&P
lepas dan nota yang lebih lengkap diberikan oleh guru. Penerangan dan
perbincangan turut dilakukan.
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Moral
|
Tarikh / Hari
|
23/7/2013
(Selasa)
|
Kelas / Masa
|
4K10/
8.05 - 9.05 am
|
Tajuk
|
Bab 4 : Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme
Unit 21 :
Kemajuan Negara, Kebanggaan Rakyat
|
Objektif
|
Di akhir pembelajaran pelajar dapat:
1.
Menjelaskan
peranan setiap individu untuk memajukan negara dalam pelbagai bidang.
2.
Menyatakan
usaha pelbagai pihak bagi memajukan negara dalam pelbagai bidang
3.
Menunjukkan
rasa berterima kasih kepada kerajaan yang mengutamakan kemajuan
4.
Menyatakan kesyukuran
kepada Tuhan yang mengurniakan pelbagai sumber alam yang boleh dimajukan
|
Kaedah / Aktiviti
|
Penerangan,
tunjuk ajar, soal jawab dan nota ringkas
|
KBKK
|
Membuat
huraian / penjelasan
|
Nilai
|
Cintakan
negara
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku
Teks Pendidikan Moral Tingkatan 4
Buku
rujukan Pendidikan Moral Tingkatan 4
Nota
edaran
|
Refleksi
|
Proses P&P berjalan lancar dan lebih kepada
penerangan nota yang diberikan. Guru memberikan nota edaran supaya pelajar
lebih jelas tentang penerangan yang diberikan oleh guru. Namun ada pelajar
yang tidak memberikan perhatian semasa P&P.
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
23/7/2013
(Selasa)
|
Kelas
|
4 MPV
|
Masa
|
10.25 -
10.55 am
|
Bil. Pelajar
|
Orang
|
Tajuk
|
Bab 6:
Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya
● cara pertembungan antara tamadun Islam
dengan tamadun lain di dunia.
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran pelajar diharap dapat:
|
Kaedah / Aktiviti
|
●Perbincangan
●Nota
ringkas
●Penerangan
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 4 Sejarah
Buku teks Tingkatan 4 Sejarah
|
KBKK
|
Membuat
ramalan
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
|
Berusaha
gigih dalam menyebarkan Islam
|
Istilah / Konsep
|
Pertembungan,
kebudayaan, intelektual, urbanisasi, kesusasteraan
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan pembelajaran hari ini
berjalan lancar. Pelajar juga memberikan perhatian yang baik semasa
P&P. Objektif pembelajaran juga
tercapai.
|
Mata pelajaran
|
Pendidikan
Sivik dan Kewarganegaraan (PSK)
|
Tarikh / Hari
|
24/7/2013
(Rabu)
|
Kelas / Masa
|
5K8/
8.05-9.05 am
|
Tema
|
Tema
5: Malaysia Negara Berdaulat
|
Tajuk
|
Unit
7: Mengekalkan Kedaulatan Negara
|
Hasil Pembelajaran
|
Di
akhir pembelajaran pelajar dapat:
1.
Menghuraikan
konsep negara berdaulat
2.
Melibatkan
diri dalam usaha untuk memelihara dan mengekalkan kedaulatan negara
3.
Bersyukur
dengan kemakmuran dan kesejahteraan negara
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Penerangan,
soal jawab dan nota
Menyanyi
lagu patriotik “Sejahtera Malaysia”
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku
Teks PSK Tingkatan 5
Buku
rujukan PSK Tingkatan 5
Komputer
riba
|
Refleksi
|
Proses P&P berjalan lancar. Pelajar juga
memberikan kerjasama yang baik semasa P&P. Guru meminta pelajar untuk
menyanyikan lagu patriotik “Sejahtera Malaysia” dengan iringan muzik dari
komputer riba bagi menyemai semangat cintakan negara dalam kalangan pelajar.
Objektif P&P juga tercapai.
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
24/7/2013 (Rabu)
|
Kelas
|
4S2
|
Masa
|
10.25-10.55 am
|
Bil. Pelajar
|
Orang
|
Tajuk
|
Bab 6: Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya
● Punca kejatuhan kerajaan
Bani Umaiyah
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran
pelajar diharap dapat:
|
Kaedah / Aktiviti
|
●Perbincangan
●Nota ringkas
●Penerangan
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 4 Sejarah
Buku teks Tingkatan 4 Sejarah
|
KBKK
|
Membuat huraian
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
|
Berusaha gigih dalam menyebarkan Islam
|
Istilah / Konsep
|
Mawali, syiah, khawarij ,
Abbasiyah
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan
pembelajaran hari ini berjalan lancar dan pelajar memberikan perhatian yang
baik semasa P&P. Objektif pembelajaran juga tercapai.
|
Mata pelajaran
|
Pendidikan
Sivik dan Kewarganegaraan (PSK)
|
Tarikh / Hari
|
24/7/2013
(Rabu)
|
Kelas / Masa
|
4K1/
10.55-11.55 am
|
Tema
|
Tema
3: Hidup Bermasyarakat
|
Tajuk
|
Unit
5: Peraturan dan Undang-undang Dalam Masyarakat
|
Hasil Pembelajaran
|
Di
akhir pembelajaran pelajar dapat:
1.
Menyenaraikan
norma komuniti, peraturan, dan undang-undang dalam masyarakat.
2.
Menjelaskan
peranan norma komuniti, peraturan, dan undang-undang dalam masyarakat.
3.
Menghuraikan
kepentingan mematuhi peraturan dan undang-undang keselamatan jalan raya.
4.
Menerangkan
tujuan undang-undang jenayah juvenil yang digubal
5.
Mengamalkan
dan mematuhi norma komuniti, peraturan dan undang-undang dalam kehidupan
bermasyarakat
6.
Menggunakan
jalan raya secara berhemah
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Penerangan,
nota ringkas, soal jawab
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku
Teks PSK Tingkatan 4
Buku
rujukan PSK Tingkatan 4
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan pembelajaran berjalan
lancar. Pelajar memberi kerjasama yang baik semasa P&P dan turut serta
dalam perbincangan. Objektif P&P juga tercapai.
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Moral
|
Tarikh / Hari
|
25/7/2013
(Khamis)
|
Kelas / Masa
|
4K10/
9.25-10.25 am
|
Tajuk
|
Bab 4:
Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme
Unit
22: Berjuang Demi Kedaulatan Negara
|
Objektif
|
Di
akhir pembelajaran pelajar dapat:
1.
Menyatakan
kepentingan menjaga kedaulatan negara
2.
Menyatakan
contoh perjuangan tokoh kemerdekaan yang telah berjuang mempertahan maruah
bangsa dan negara
3.
Menjelaskan
contoh taat setia kepada raja dan negara
4.
Menjelaskan
tanggungjawab masing-masing dalam mempertahan maruah negara
|
Kaedah / Aktiviti
|
Penerangan,
tunjuk ajar, soal jawab dan nota
|
KBKK
|
Membuat
huraian
|
Nilai
|
Menghargai
pengorbanan tokoh kemerdekaan
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku
Teks Pendidikan Moral Tingkatan 4
Buku Rujukan
Pendidikan Moral Tingkatan 4
|
Refleksi
|
Proses P&P berjalan lancar dan guru memberikan nota edaran kepada pelajar
dan membuat penerangan serta meminta pendapat pelajar berkaitan kedaulatan
negara. Kebanyakan pelajar mempunyai semangat patriotisme tetapi masih di
tahap yang rendah dan tidak tahu tentang sejarah kemerdekaan negara.
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
25/7/2013 (Khamis)
|
Kelas
|
4K6
|
Masa
|
10.25 – 10.55 am
|
Bil. Pelajar
|
Orang
|
Tajuk
|
Bab 7: Islam Di Asia Tenggara
● Pengaruh Islam Di Asia
Tenggara
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran
pelajar diharap dapat:
|
Kaedah / Aktiviti
|
●Perbincangan
●Nota
●Penerangan
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 4 Sejarah
Buku teks Tingkatan 4 Sejarah
|
KBKK
|
Membuat huraian
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
|
Berusaha bersungguh-sungguh dalam meluaskan pengaruh Islam
|
Istilah / Konsep
|
Pemerintahan, pentadbiran,
pengaruh
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan pembelajaran
hari ini berjalan lancar. Pelajar memberi perhatian yang baik semasa P&P
dan objektif berjaya dicapai.
|
Mata pelajaran
|
Pendidikan
Sivik dan Kewarganegaraan (PSK)
|
Tarikh / Hari
|
25/7/2013
(Khamis)
|
Kelas / Masa
|
5S2/
10.55 – 11.55 am
|
Tema
|
Tema
5: Malaysia Negara Berdaulat
|
Tajuk
|
Unit
7: Mengekalkan Kedaulatan Negara
|
Hasil Pembelajaran
|
Di
akhir pembelajaran pelajar dapat:
1.
Menyatakan
kesyukuran dengan kemakmuran dan kesejahteraan negara
2.
Menghuraikan
konsep negara berdaulat
3.
Menjelaskan
cara melibatkan diri dalam usaha untuk memelihara dan mengekalkan kedaulatan
negara
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Penerangan,
soal jawab, nyanyian lagu patriotik “Sejahtera Malaysia”
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku
Teks PSK Tingkatan 5
Buku
rujukan PSK Tingkatan 5
Komputer
riba
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan pembelajaran berjalan
lancar. Pelajar memberikan perhatian yang baik semasa P&P dan memudahkan
objektif pembelajaran dicapai. Aktiviti nyanyian lagu patriotik “Sejahtera
Malaysia” dengan iringan muzik menjadikan P&P lebih menarik. Pelajar juga
memberikan kerjasama yang baik dengan menyanyikan lagu tersebut dengan penuh
semangat.
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
26/7/2013 (Jumaat)
|
Kelas
|
4S2
|
Masa
|
8.15 – 9.25 am
|
Bil. Pelajar
|
Orang
|
Tajuk
|
Bab 6: Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya
● Kerajaan Bani
Abbasiyah
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran
pelajar diharap dapat:
|
Kaedah / Aktiviti
|
●Perbincangan
●Nota ringkas
●Penerangan
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 4 Sejarah
Buku teks Tingkatan 4 Sejarah
Teka Silang kata ‘sumbangan Bani Abbasiyah’
|
KBKK
|
Membuat ramalan
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
|
Berusaha gigih dalam membentuk sebuah kerajaan Islam
|
Istilah / Konsep
|
Sirah, Ijtihad, fikah,
Renaissance
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan
pembelajaran hari ini berjalan lancar dan pelajar memberikan perhatian yang
baik semasa P&P. Aktiviti teka silang kata berjaya dibuat dengan baik
oleh pelajar. Objektif pembelajaran juga tercapai.
|
No comments:
Post a Comment