RPH MINGGU 29 ( 15-19/7/13 )
Mata pelajaran
|
Pemulihan
Bahasa Malaysia (PBM)
|
Tarikh / Hari
|
15/7/2013
(Isnin)
|
Kelas / Masa
|
4K6 /
7.05-8.15 am
|
Tajuk
|
Pengetahuan
Dan Kemahiran Bahasa
|
Objektif
|
Di
akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Kaedah / Aktiviti
|
Penerangan,
tunjuk ajar, soal jawab dan latihan
|
Sistem Bahasa
|
Peribahasa
|
Penyerapan
|
Ilmu :
megetahui maksud peribahasa yang diberikan dan sesuaikan peribahasa dengan
ayat yang diberikan
Nilai
: Rajin membaca
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku
Rujukan Tingkatan 4 Bahasa Malaysia
Buku
teks bahasa Malaysia Tingkatan 4
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan pembelajaran hari ini berjalan
lancar namun objektif kurang tercapai kerana kebanyakan pelajar tidak dapat
membuat latihan yang diberikan dengan baik. Pengetahuan peribahasa pelajar
sangat terhad dan perlu diperbaik di masa hadapan.
|
Mata pelajaran
|
Pemulihan
Bahasa Malaysia (PBM)
|
Tarikh / Hari
|
15/7/2013
(Isnin)
|
Kelas / Masa
|
5K9 /
9.45-10.55 am
|
Tajuk
|
Pengetahuan
dan Kemahiran Bahasa
|
Objektif
|
Di
akhir pembelajaran pelajar dapat:
1.
Menyatakan
kata hubung yang diketahui
2.
Menganalisis
ayat yang diberi dan mengabungkan ayat tersebut menjadi satu ayat sahaja
|
Kaedah / Aktiviti
|
Penerangan,
tunjuk ajar, latihan
|
Sistem Bahasa
|
Ayat
|
Penyerapan
|
Ilmu :
Menganalisis ayat dan mengabungkannya dengan menggunakan kata hubung yang
sesuai
Nilai
: Rajin berusaha dan tidak berputus asa
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku
Rujukan Tingkatan 5 Bahasa Malaysia
Buku teks
bahasa Malaysia Tingkatan 5
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan pembelajaran hari ini berjalan
lancar. Latihan yang diberikan juga
dapat dibuat dengan baik oleh pelajar namun masih memerlukan bimbingan guru
sewaktu membuat latihan.
|
Mata pelajaran
|
Pemulihan
Bahasa Malaysia (PBM)
|
Tarikh / Hari
|
15/7/2013
(Isnin)
|
Kelas / Masa
|
4K9/
11.30 -12.40 pm
|
Tajuk
|
Pengetahuan
Dan Kemahiran Bahasa
|
Objektif
|
Di
akhir pembelajaran pelajar dapat:
1.
Membuat
program NILAM
|
Kaedah / Aktiviti
|
Membawa
pelajar ke perpustakaan sekolah untuk membuat program NILAM
|
Sistem Bahasa
|
NILAM
|
Penyerapan
|
Ilmu :
NILAM
Nilai
: Rajin membaca
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku
Rujukan Tingkatan 4 Bahasa Malaysia
Buku teks
bahasa Malaysia Tingkatan 4
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan pembelajaran berjalan
lancar. Guru membawa pelajar ke perpustakaan sekolah untuk membuat program
NILAM. Pelajar memberi kerjasama yang baik dan membuat ulasan di buku NILAM
masing-masing.
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Moral
|
Tarikh / Hari
|
16/7/2013
(Selasa)
|
Kelas / Masa
|
4K10/
8.15-9.25 am
|
Tajuk
|
Tema
3: Nilai berkaitan dengan Alam Sekitar
Unit 19: Alam Sebagai Teman
|
Objektif
|
Di
akhir pembelajaran pelajar dapat:
1.
Menyedari kepentingan
manusia perlu menguruskan tanah secara bertanggungjawab
2.
Mengetahui
cara pengurusan tanah secara bertanggungjawab
3.
Membantu dalam
mencegah alam ini daripada terus tercemar
4.
Menjaga alam
sekitar sebaik-baiknya
|
Kaedah / Aktiviti
|
Penerangan,
tunjuk ajar, soal jawab dan nota ringkas
|
KBKK
|
Menjana
Idea
|
Nilai
|
Menghargai
alam sekitar dengan tidak mencemarkannya
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku
Teks Pendidikan Moral Tingkatan 4
Buku
rujukan Pendidikan Moral Tingkatan 4
|
Refleksi
|
Proses P&P berjalan lancar dan lebih kepada
penerangan nota yang diberikan. Pelajar juga memberi kerjasama yang baik.
|
Mata pelajaran
|
Pendidikan
Sivik dan Kewarganegaraan (PSK)
|
Tarikh / Hari
|
17/7/2013
(Rabu)
|
Kelas / Masa
|
5K8/
8.15-9.25 am
|
Tema
|
Tema
5: Malaysia Negara Berdaulat
|
Tajuk
|
Unit
7: Mengekalkan Kedaulatan Negara
|
Hasil Pembelajaran
|
Di
akhir pembelajaran pelajar dapat:
1.
Menghuraikan
konsep negara berdaulat
2.
Melibatkan
diri dalam usaha untuk memelihara dan mengekalkan kedaulatan negara
3.
Bersyukur
dengan kemakmuran dan kesejahteraan negara
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Penerangan,
tunjuk ajar, soal jawab dan nota
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku
Teks PSK Tingkatan 5
Buku
rujukan PSK Tingkatan 5
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan pembelajaran hari ini
terpaksa ditangguhkan kerana pelajar memohon kebenaran untuk menyiapkan kerja
kursus pendidikan seni.
|
Mata pelajaran
|
Pemulihan
Bahasa Malaysia (PBM)
|
Tarikh / Hari
|
17/7/2013
(Rabu)
|
Kelas / Masa
|
4K8 /
9.45 – 10.55 am
|
Tajuk
|
Pengetahuan
Dan Kemahiran Bahasa
|
Objektif
|
Di
akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Kaedah / Aktiviti
|
Penerangan,
tunjuk ajar, soal jawab dan latihan
|
Sistem Bahasa
|
Ayat :
Menganalisis
ayat untuk mengenalpasti subjek dan predikat
|
Penyerapan
|
Ilmu :
menganalisis ayat
Ilmu:
kenalpasti subjek dan predikat dalam ayat yang diberikan
Nilai
: Rajin berusaha dan menghormati guru
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku
Rujukan Tingkatan 4 Bahasa Malaysia
Buku
teks Bahasa Malaysia Tingkatan 4
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan pembelajaran berjalan
lancar namun objektif kurang tercapai kerana latihan yang diberikan tidak
dapat dibuat dengan baik oleh pelajar. Pelajar memerlukan bimbingan guru yang
berterusan untuk menyiapkan latihan
diberi.
|
Mata pelajaran
|
Pendidikan
Sivik dan Kewarganegaraan (PSK)
|
Tarikh / Hari
|
17/7/2013
(Rabu)
|
Kelas / Masa
|
4K1/
11.30-12.40 am
|
Tema
|
|
Tajuk
|
Pembentangan
Kerja Kursus / Folio PSK “Kepelbagaian Flora dan Fauna Di Malaysia”
|
Hasil Pembelajaran
|
Di
akhir pembelajaran pelajar dapat:
1.
Membentangkan
hasil kajian mereka berkaitan dengan flora dan fauna yang terdapat di
Malaysia
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Pembentangan
kerja kursus oleh setiap kumpulan
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku
Teks PSK Tingkatan 4
Buku
rujukan PSK Tingkatan 4
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan pembelajaran berjalan
lancar dan lebih kepada pembentangan kerja kursus PSK yang bertajuk
“Kepelbagaian Flora dan Fauna Di Malaysia”. Semua kumpulan telah berjaya
membentangkan hasil folio mereka dengan baik dan menghantar laporan folio
tersebut.
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Moral
|
Tarikh / Hari
|
18/7/2013
(Khamis)
|
Kelas / Masa
|
4K10/
9.45-10.55 am
|
Tajuk
|
Bab 3:
Nilai Berkaitan Dengan Alam Sekitar
Unit
19: Alam Sebagai Teman
Unit
20: Alam Sekitar Berkualiti, Tanggungjawab Semua
|
Objektif
|
Di
akhir pembelajaran pelajar dapat:
Unit 19: Alam Sebagai Teman
1.
Menyedari kepentingan manusia perlu menguruskan tanah secara bertanggungjawab
2.
Mengetahui cara pengurusan tanah secara bertanggungjawab
3.
Membantu dalam mencegah alam ini daripada terus tercemar
4.
Menjaga alam sekitar dengan sebaik-baiknya
Unit 20: Alam Sekitar Berkualiti, Tanggungjawab
Semua
1.
Menyedari
kepentingan meningkatkan kualiti alam sekitar
2.
Menanam sikap
prihatin dan peka terhadap isu alam sekitar
3.
Mengetahui
peranan pelbagai pihak dalam menjaga kualiti alam sekitar
4.
Melibatkan
diri dengan agensi-agensi yang terlibat dalam menjaga kualiti alam sekitar
5.
Menyatakan
pendirian berhubung dengan kegiatan yang menjejaskan kualiti alam sekitar
|
Kaedah / Aktiviti
|
Penerangan,
tunjuk ajar, soal jawab dan nota
|
KBKK
|
Menjana
Idea
|
Nilai
|
Menghargai
dan menyayangi alam sekitar
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku
Teks Pendidikan Moral Tingkatan 4
Buku Rujukan
Pendidikan Moral Tingkatan 4
|
Refleksi
|
Proses P&P berjalan lancar dan guru memberikan nota ringkas kepada pelajar
dan membuat penerangan serta meminta pendapat pelajar untuk isu berkaitan
alam sekitar. Bagaimanapun, pelajar agak pasif di dalam kelas menjadikan
P&P kurang menarik.
|
Mata pelajaran
|
Pendidikan
Sivik dan Kewarganegaraan (PSK)
|
Tarikh / Hari
|
18/7/2013
(Khamis)
|
Kelas / Masa
|
5S2/
11.30-12.40 pm
|
Tema
|
Tema
4: Warisan Kepelbagaian Budaya Malaysia
|
Tajuk
|
Unit
6: Mempromosikan
Warisan Budaya Malaysia Di Dalam dan Di Luar Negara
|
Hasil Pembelajaran
|
Di
akhir pembelajaran pelajar dapat:
1.
Menjelaskan
peranan duta kecil dalam mempromosikan budaya Malaysia
2.
Melibatkan
diri dalam mempromosikan warisan budaya Malaysia
3.
Memberi
sokongan terhadap usaha mempromosikan warisan budaya Malaysia
4.
Menghargai
segala usaha mempromosikan warisan budaya Malaysia
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Penerangan,
tunjuk ajar, soal jawab dan nota dan permainan ‘SCRABBLE’
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku
Teks PSK Tingkatan 5
Buku
rujukan PSK Tingkatan 5
SCRABBLE
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan pembelajaran berjalan
lancar. Pelajar memberikan perhatian yang baik semasa P&P dan memudahkan
objektif pembelajaran dicapai. Aktiviti ‘scrabble’ juga menjadikan P&P
lebih menarik dan santai. Beberapa pelajar Muslim tidak berada di dalam kelas
kerana terlibat dengan program Ihya Ramadhan di Dewan Sri Sadong, SMK Serian.
|
Mata pelajaran
|
Pemulihan
Bahasa Malaysia (PBM)
|
Tarikh / Hari
|
19/7/2013
(Jumaat)
|
Kelas / Masa
|
4K4 /
7.05-8.15 am
|
Tajuk
|
Pengetahuan
Dan Kemahiran Bahasa
|
Objektif
|
Di
akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Kaedah / Aktiviti
|
Penerangan,
tunjuk ajar, soal jawab dan latihan
|
Sistem Bahasa
|
Peribahasa
|
Penyerapan
|
Ilmu :
megetahui maksud peribahasa yang diberikan dan sesuaikan peribahasa dengan
ayat yang diberikan
Nilai
: Rajin berusaha
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku
Rujukan Tingkatan 4 Bahasa Malaysia
Buku
teks bahasa Malaysia Tingkatan 4
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan pembelajaran berjalan
lancar. Pelajar memberikan perhatian yang baik semasa P&P namun
kebanyakan pelajar tidak dapat memberikan jawapan yang tepat untuk latihan
yang diberikan. Secara keseluruhannya, objektif P&P tercapai.
|
No comments:
Post a Comment