RPH MINGGU 37 (9-13/09//2013)
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
9/9/2013 (Isnin)
|
Kelas
|
5K8
|
Masa
|
7.05-8.15 am
|
Bil. Pelajar
|
40 Orang
|
Tajuk
|
Bab 8 : Pembangunan dan
Perpaduan Untuk Kesejahteraan
·
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran
pelajar diharap dapat:
1.
Menghuraikan Rancangan Pembangunan Lima Tahun
2.
Menjelaskan Tahap Pertama Rancangan Lima Tahun
3.
Menghuraikan Tahap Kedua Rancangan Lima Tahun
|
Kaedah / Aktiviti
|
Penerangan
Soal jawab
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 5
Sejarah
Buku teks Tingkatan 5
Sejarah
Nota edaran
|
KBKK
|
Membuat huraian/penjelasan
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku
Patriotisme
|
Menghargai kemajuan ekonomi yang telah dikecapi oleh negara
|
Istilah / Konsep
|
Pembangunan ekonomi, FELDA,
MARA
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan pembelajaran
hari ini berjalan lancar namun kurang mencapai objektif kerana pelajar tidak
memberikan respon sewaktu P&P.
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
9/9/2013 (Isnin)
|
Kelas
|
4K6
|
Masa
|
9.45-10.55 am
|
Bil. Pelajar
|
40 Orang
|
Tajuk
|
Bab 9 : Perkembangan Di
Eropah
·
Revolusi Pertanian dan Revolusi
Perindustrian
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran
pelajar diharap dapat:
4.
Menyatakan maksud Revolusi Pertanian
5.
Menyatakan maksud Revolusi Perindustrian
6.
Menjelaskan perubahan-perubahan yang berlaku
sewaktu Revolusi Pertanian
7.
Menjelaskan perubahan-perubahan yang berlaku
semasa Revolusi Perindustrian
8.
Menjelaskan kesan-kesan Revolusi Pertanian dan
Revolusi Perindustrian
|
Kaedah / Aktiviti
|
Penerangan
Soal jawab
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 4
Sejarah
Buku teks Tingkatan 4
Sejarah
Nota edaran
|
KBKK
|
Membuat huraian/penjelasan
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku
Patriotisme
|
Menghargai perubahan dan berusaha untuk berubah
|
Istilah / Konsep
|
Revolusi, pertanian,
perindustrian,
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan pembelajaran
hari ini berjalan lancar dan berjaya mencapai objektif.
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
9/9/2013
(Isnin)
|
Kelas
|
4 MPV
|
Masa
|
10.55
-12.05 pm
|
Bil. Pelajar
|
24 Orang
|
Tajuk
|
Bab 9 :
Perkembangan Di Eropah
• Perubahan Masyarakat dan Budaya
Eropah
-Zaman
Renaissance dan Kesan Zaman Renaissance
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran pelajar diharap dapat:
|
Kaedah / Aktiviti
|
Penerangan
Perbincangan
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku teks Sejarah Tingkatan 4
Buku rujukan Sejarah Tingkatan 4
Nota edaran
|
KBKK
|
Membuat
huraian / penjelasan
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
|
Menghargai
perubahan
|
Istilah / Konsep
|
Renaissance,
Paus, Patron
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan pembelajaran berjalan
lancar. Pelajar memberikan perhatian
yang baik semasa P&P dan berjaya mencapai objektif.
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
10/9/2013 (Selasa)
|
Kelas
|
4K6
|
Masa
|
7.05-8.15 am
|
Bil. Pelajar
|
40 Orang
|
Tajuk
|
Bab 9: Perkembangan Di Eropah
·
Imperialisme Barat Di Asia
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran
pelajar diharap dapat:
1.
Menyatakan maksud imperialisme
2.
Menyenaraikan faktor-faktor yang mendorong
Kedatangan Kuasa-kuasa Barat ke Asia
3.
Menjelaskan kesan-kesan imperialisme terhadap
Asia Tenggara
|
Kaedah / Aktiviti
|
-
Penerangan
-
Perbincangan
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku teks Sejarah Tingkatan 4
Buku rujukan Sejarah
Tingkatan 4
Nota edaran
|
KBKK
|
Membuat huraian / penjelasan
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
|
Berusaha gigih memajukan negara
|
Istilah / Konsep
|
Imperialisme, white men’s
burden, tarif,
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan
pembelajaran hari ini berjalan lancar. Objektif P&P juga dapat dicapai.
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Moral
|
Tarikh / Hari
|
10/9/2013
(Selasa)
|
Kelas / Masa
|
4K10/
8.15 - 9.25 am
|
Tajuk
|
Bab 6 : Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
Unit 31 :Menghormati
tempat beribadat, Amalan Mulia
|
Objektif
|
Di akhir pembelajaran pelajar dapat:
1.
Menyatakan kepentingan
menghormati rumah ibadat
2.
Menjelaskan
cara menghormati anutan dan amalan agama orang lain
3.
Menjelaskan cara menghormati tempat
beribadat agama orang lain
|
Kaedah / Aktiviti
|
Penerangan,
tunjuk ajar, soal jawab dan nota ringkas dan latihan
|
KBKK
|
Membuat
penjelasan/huraian
|
Nilai
|
Menghormati
rumah ibadat/agama lain
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku
Teks Pendidikan Moral Tingkatan 4
Buku
rujukan Pendidikan Moral Tingkatan 4
Nota
edaran
|
Refleksi
|
Proses P&P berjalan lancar dan mencapai
objektif. Latihan juga diberikan supaya pelajar lebih menguasai topik
tersebut.
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
10/9/2013
(Selasa)
|
Kelas
|
4 MPV
|
Masa
|
10.55 -
11.30 am
|
Bil. Pelajar
|
24 Orang
|
Tajuk
|
Bab 9: Perkembangan Di
Eropah
Gerakan Reformation
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran pelajar diharap dapat:
|
Kaedah / Aktiviti
|
●Perbincangan
●Penerangan
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 4 Sejarah
Buku teks Tingkatan 4 Sejarah
Nota edaran
|
KBKK
|
Membuat
penjelasan/huraian
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
|
Berusaha
gigih dalam melaksanakan perubahan
|
Istilah / Konsep
|
Reformation,
Counter Reformation, monarki, Protestan, Indulgences
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan pembelajaran hari ini
berjalan lancar. Pelajar memberi perhatian yang baik semasa P&P dan
objektif berjaya dicapai.
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
11/9/2013 (Rabu)
|
Kelas
|
5S2
|
Masa
|
9.45-10.20 am
|
Bil. Pelajar
|
29 Orang
|
Tajuk
|
Pameran Sejarah Sempena Hari
Kemanusiaan SMK Serian 2013
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran
pelajar diharap dapat:
|
Kaedah / Aktiviti
|
●Perbincangan
●Nota edaran
●Penerangan
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 4
Sejarah
Buku teks Tingkatan 4
Sejarah
Nota edaran
|
KBKK
|
Membuat penilaian
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
|
Berusaha mengekalkan kedaulatan negara
|
Istilah / Konsep
|
Semangat patriotik
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan pembelajaran
hari ini membawa pelajar ke Dewan Sadong SMK Serian untuk melihat pameran
sejarah sempena Hari Kemanusiaan.
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
11/9/2013 (Rabu)
|
Kelas
|
4S2
|
Masa
|
10.55-11.30 am
|
Bil. Pelajar
|
29 Orang
|
Tajuk
|
Bab 7: Islam Di Asia
Tenggara
● Pengaruh Islam Di Asia Tenggara
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir
pembelajaran pelajar diharap dapat:
1. Menyatakan pengaruh Islam di Asia
Tenggara
2. Menjelaskan pengaruh Islam dari
aspek sistem pendidikan, bahasa, budaya, seni, perniagaan, dan Institusi
kewangan
3. Meramalkan jika pengaruh Islam
tidak disebarkan di Asia Tenggara
|
Kaedah / Aktiviti
|
●Perbincangan
●Nota edaran
●Penerangan
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 4
Sejarah
Buku teks Tingkatan 4 Sejarah
Nota edaran
|
KBKK
|
Membuat ramalan
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
|
Berusaha gigih dalam menyebarkan pengaruh Islam
|
Istilah / Konsep
|
Pengaruh, budaya
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan
pembelajaran hari ini berjalan lancar dan pelajar memberikan perhatian yang
baik semasa P&P. Objektif pembelajaran juga tercapai.
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
11/9/2013 (Rabu)
|
Kelas
|
5K8
|
Masa
|
12.05-12.40 am
|
Bil. Pelajar
|
29 Orang
|
Tajuk
|
Pameran Sejarah Sempena Hari
Kemanusiaan SMK Serian 2013
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran
pelajar diharap dapat:
|
Kaedah / Aktiviti
|
●Perbincangan
●Nota edaran
●Penerangan
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 4
Sejarah
Buku teks Tingkatan 4
Sejarah
Nota edaran
|
KBKK
|
Membuat penilaian
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
|
Berusaha mengekalkan kedaulatan negara
|
Istilah / Konsep
|
Semangat patriotik
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan
pembelajaran hari ini membawa pelajar ke Dewan Sadong SMK Serian untuk
melihat pameran sejarah sempena Hari Kemanusiaan. Masa lawatan untuk setiap
kelas sudah ditetapkan untuk 5K8.
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
12/9/2013 (Khamis)
|
Kelas
|
5S2
|
Masa
|
7.05-8.15 am
|
Bil. Pelajar
|
29 Orang
|
Tajuk
|
Perbincangan skema jawapan
Sejarah Kertas 1 Percubaan SPM 2013
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran
pelajar diharap dapat:
|
Kaedah / Aktiviti
|
●Perbincangan
●Soal jawab
●Penerangan
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 4
Sejarah
Buku teks Tingkatan 4
Sejarah
Kertas soalan dan skema
jawapan Sejarah Kertas 1 Percubaan SPM
2013
|
KBKK
|
Menjana idea
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku
Patriotisme
|
Berusaha gigih untuk berjaya
|
Istilah / Konsep
|
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan
pembelajaran hari ini lebih kepada perbincangan skema jawapan. Kebanyakan
pelajar dapat menjawab dengan baik untuk Kertas 1 Percubaan SPM 2013.
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Moral
|
Tarikh / Hari
|
12/9/2013
(Khamis)
|
Kelas / Masa
|
4K10/
9.45-10.55 am
|
Tajuk
|
Bab 6:
Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
Unit
32: Berkhidmat Untuk Negara
|
Objektif
|
Di
akhir pembelajaran pelajar dapat:
1.
Menyatakan
peranan pertubuhan sukarela yang terdapat di Malaysia
2.
Menjelaskan
kepentingan aktiviti perkhidmatan sosial
3.
Menerangkan
cara melibatkan diri dalam pertubuhan sukarela
|
Kaedah / Aktiviti
|
Penerangan,
soal jawab, nota dan latihan
|
KBKK
|
Membuat
penjelasan
|
Nilai
|
Penglibatan
diri dalam pembangunan negara
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku
Teks Pendidikan Moral Tingkatan 4
Buku Rujukan
Pendidikan Moral Tingkatan 4
Nota
edaran
|
Refleksi
|
Proses P&P berjalan lancar dan berjaya mencapai objektif. Latihan juga
diberikan supaya pelajar lebih menguasai topik berkenaan.
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
12/9/2013 (Khamis)
|
Kelas
|
4K6
|
Masa
|
10.55 – 11.30 am
|
Bil. Pelajar
|
40 Orang
|
Tajuk
|
Latihan Pengukuhan Bab 9
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran
pelajar diharap dapat:
1.
Menguasai Bab 9: Perkembangan Di Eropah
|
Kaedah / Aktiviti
|
●Perbincangan
●Penerangan
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 4
Sejarah
Buku teks Tingkatan 4
Sejarah
|
KBKK
|
Menjana Idea
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
|
Berusaha gigih untuk berjaya
|
Istilah / Konsep
|
Penerokaan, penjelajahan,
gold, glory, gospel, Zaman Gelap, Renaissance, Reformation, Revolusi
Pertanian, Revolusi Perindustrian, imperialisme
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan pembelajaran
hari ini berjalan lancar. P&P lebih kepada perbincangan latihan
pengukuhan yang diberikan.
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
13/9/2013 (Jumaat)
|
Kelas
|
4S2
|
Masa
|
8.15 – 9.25 am
|
Bil. Pelajar
|
Orang
|
Tajuk
|
Bab 7: Islam Di Asia
Tenggara
Latihan Pengukuhan Bab 7
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran
pelajar diharap dapat:
|
Kaedah / Aktiviti
|
Perbincangan, soal jawab,
latihan
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 4 Sejarah
Buku teks Tingkatan 4 Sejarah
Nota edaran Bab 7
|
KBKK
|
Menjana Idea
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
|
Berusaha gigih untuk berjaya
|
Istilah / Konsep
|
Teori, perkahwinan siasah,
penyebaran, perdagangan, pengaruh
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan pembelajaran
hari ini berjalan lancar dan lebih kepada perbincangan latihan pengukuhan.
Pelajar dapat membuat latihan yang diberikan dengan baik dan dapat mencapai
objektif.
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
13/9/2013 (Jumaat)
|
Kelas
|
5K8
|
Masa
|
9.45-10.55 am
|
Bil. Pelajar
|
40 Orang
|
Tajuk
|
Perbincangan skema jawapan
Sejarah Kertas 1 Percubaan SPM 2013
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran
pelajar diharap dapat:
|
Kaedah / Aktiviti
|
●Perbincangan
●Soal jawab
●Penerangan
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 4
Sejarah
Buku teks Tingkatan 4
Sejarah
Kertas soalan dan skema
jawapan Sejarah Kertas 1 Percubaan SPM
2013
|
KBKK
|
Menjana idea
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku
Patriotisme
|
Berusaha gigih untuk berjaya
|
Istilah / Konsep
|
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan
pembelajaran hari ini lebih kepada perbincangan skema jawapan. Kebanyakan
pelajar dapat menjawab dengan baik untuk Kertas 1 Percubaan SPM 2013.
|
No comments:
Post a Comment