Thursday, 12 September 2013

RPH MINGGU 37 (9-13/9/2013)

   RPH MINGGU 37 (9-13/09//2013)
Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh / Hari
9/9/2013 (Isnin)
Kelas
5K8
Masa
7.05-8.15 am
Bil. Pelajar
 40  Orang
Tajuk
Bab 8 : Pembangunan dan Perpaduan Untuk Kesejahteraan
·          
Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran pelajar diharap dapat:
1.       Menghuraikan Rancangan Pembangunan Lima Tahun
2.       Menjelaskan Tahap Pertama Rancangan Lima Tahun
3.       Menghuraikan Tahap Kedua Rancangan Lima Tahun




Kaedah / Aktiviti

Penerangan
Soal jawab

Bahan Bantu Mengajar (BBM)
Buku Rujukan Tingkatan 5 Sejarah
Buku teks Tingkatan 5 Sejarah
Nota edaran
KBKK
Membuat huraian/penjelasan
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
Menghargai kemajuan ekonomi yang telah dikecapi oleh negara  
Istilah / Konsep
Pembangunan ekonomi, FELDA, MARA
Refleksi
Proses pengajaran dan pembelajaran hari ini berjalan lancar namun kurang mencapai objektif kerana pelajar tidak memberikan respon sewaktu P&P.






Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh / Hari
9/9/2013 (Isnin)
Kelas
4K6
Masa
9.45-10.55 am
Bil. Pelajar
 40  Orang
Tajuk
Bab 9 : Perkembangan Di Eropah
·         Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian 
Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran pelajar diharap dapat:
4.       Menyatakan maksud Revolusi Pertanian
5.       Menyatakan maksud Revolusi Perindustrian
6.       Menjelaskan perubahan-perubahan yang berlaku sewaktu Revolusi Pertanian
7.       Menjelaskan perubahan-perubahan yang berlaku semasa Revolusi Perindustrian
8.       Menjelaskan kesan-kesan Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian 


Kaedah / Aktiviti

Penerangan
Soal jawab

Bahan Bantu Mengajar (BBM)
Buku Rujukan Tingkatan 4 Sejarah
Buku teks Tingkatan 4 Sejarah
Nota edaran
KBKK
Membuat huraian/penjelasan
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
Menghargai perubahan dan berusaha untuk berubah
Istilah / Konsep
Revolusi, pertanian, perindustrian,
Refleksi
Proses pengajaran dan pembelajaran hari ini berjalan lancar dan berjaya mencapai objektif.


 

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh / Hari
9/9/2013 (Isnin)
Kelas
4 MPV
Masa
10.55 -12.05 pm
Bil. Pelajar
 24  Orang
Tajuk
  Bab 9 : Perkembangan Di Eropah
•             Perubahan Masyarakat dan Budaya Eropah
-Zaman Renaissance dan Kesan Zaman Renaissance
Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran pelajar diharap dapat:
  1. Menyatakan maksud zaman Renaissance
  2. Menjelaskan perubahan-perubahan yang membawa kepada zaman Renaissance
  3. Menjelaskan kesan zaman Renaissance dari aspek politik, ekonomi dan sosial

Kaedah / Aktiviti
Penerangan
Perbincangan
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
Buku teks Sejarah Tingkatan 4
Buku rujukan Sejarah Tingkatan 4
Nota edaran
KBKK
Membuat huraian / penjelasan
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
Menghargai perubahan
Istilah / Konsep
Renaissance, Paus, Patron
Refleksi
Proses pengajaran dan pembelajaran berjalan lancar.  Pelajar memberikan perhatian yang baik semasa P&P dan berjaya mencapai objektif.




Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh / Hari
10/9/2013 (Selasa)
Kelas
4K6
Masa
7.05-8.15 am
Bil. Pelajar
40 Orang
Tajuk
Bab 9: Perkembangan Di Eropah
·         Imperialisme Barat Di Asia

Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran pelajar diharap dapat:
1.       Menyatakan maksud imperialisme
2.       Menyenaraikan faktor-faktor yang mendorong Kedatangan Kuasa-kuasa Barat ke Asia  
3.       Menjelaskan kesan-kesan imperialisme terhadap Asia Tenggara

Kaedah / Aktiviti

-          Penerangan
-          Perbincangan


Bahan Bantu Mengajar (BBM)
Buku teks Sejarah Tingkatan 4
Buku rujukan Sejarah Tingkatan 4
Nota edaran  
KBKK
Membuat huraian / penjelasan
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
Berusaha gigih memajukan negara
Istilah / Konsep
Imperialisme, white men’s burden, tarif,
Refleksi
Proses pengajaran dan pembelajaran hari ini berjalan lancar. Objektif P&P juga dapat dicapai.


Mata Pelajaran
Pendidikan Moral
Tarikh / Hari
10/9/2013 (Selasa)
Kelas / Masa
4K10/ 8.15 - 9.25 am
Tajuk
Bab 6 : Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
Unit  31 :Menghormati tempat beribadat, Amalan Mulia   
Objektif








Di akhir pembelajaran pelajar dapat:
1.       Menyatakan kepentingan menghormati rumah ibadat
2.       Menjelaskan cara menghormati anutan dan amalan agama orang lain
3.        Menjelaskan cara menghormati tempat beribadat agama orang lain
Kaedah / Aktiviti
Penerangan, tunjuk ajar, soal jawab dan nota ringkas dan latihan
KBKK
Membuat penjelasan/huraian
Nilai

Menghormati rumah ibadat/agama lain  
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
Buku Teks Pendidikan Moral Tingkatan 4
Buku rujukan Pendidikan Moral Tingkatan 4
Nota edaran
Refleksi
Proses P&P berjalan lancar dan mencapai objektif. Latihan juga diberikan supaya pelajar lebih menguasai topik tersebut.   


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh / Hari
10/9/2013 (Selasa)
Kelas
4 MPV
Masa
10.55 - 11.30 am
Bil. Pelajar
 24 Orang
Tajuk
Bab 9: Perkembangan Di Eropah
Gerakan Reformation
Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran pelajar diharap dapat:
  1. Menyatakan maksud Reformation
  2. Menjelaskan sebab / proses penubuhan Counter Reformation
  3. Menjelaskan kesan Gerakan Reformation

Kaedah / Aktiviti
●Perbincangan
●Penerangan
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
Buku Rujukan Tingkatan 4 Sejarah
Buku teks Tingkatan 4 Sejarah
Nota edaran
KBKK
Membuat penjelasan/huraian
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
Berusaha gigih dalam melaksanakan perubahan
Istilah / Konsep
Reformation, Counter Reformation, monarki, Protestan, Indulgences
Refleksi
Proses pengajaran dan pembelajaran hari ini berjalan lancar. Pelajar memberi perhatian yang baik semasa P&P dan objektif berjaya dicapai.






          
Mata pelajaran
Sejarah 
Tarikh / Hari
11/9/2013 (Rabu)
Kelas
5S2
Masa
9.45-10.20 am
Bil. Pelajar
   29 Orang
Tajuk

Pameran Sejarah Sempena Hari Kemanusiaan SMK Serian 2013

Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran pelajar diharap dapat:
  1. Melihat dan menilai pameran sejarah yang dianjurkan
  2. Mengambil pengajaran daripada peristiwa-peristiwa sejarah yang dipamerkan
Kaedah / Aktiviti
●Perbincangan
●Nota edaran
●Penerangan

Bahan Bantu Mengajar (BBM)
Buku Rujukan Tingkatan 4 Sejarah
Buku teks Tingkatan 4 Sejarah
Nota edaran
KBKK
Membuat penilaian
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
Berusaha mengekalkan kedaulatan negara  
Istilah / Konsep
Semangat patriotik
Refleksi
Proses pengajaran dan pembelajaran hari ini membawa pelajar ke Dewan Sadong SMK Serian untuk melihat pameran sejarah sempena Hari Kemanusiaan.



Mata pelajaran
Sejarah 
Tarikh / Hari
11/9/2013 (Rabu)
Kelas
4S2
Masa
10.55-11.30 am
Bil. Pelajar
   29 Orang
Tajuk
Bab 7: Islam Di Asia Tenggara
 ● Pengaruh Islam Di Asia Tenggara

Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran pelajar diharap dapat:
1.            Menyatakan pengaruh Islam di Asia Tenggara
2.            Menjelaskan pengaruh Islam dari aspek sistem pendidikan, bahasa, budaya, seni, perniagaan, dan Institusi kewangan
3.            Meramalkan jika pengaruh Islam tidak disebarkan di Asia Tenggara
Kaedah / Aktiviti
●Perbincangan
●Nota edaran
●Penerangan

Bahan Bantu Mengajar (BBM)
Buku Rujukan Tingkatan 4 Sejarah
Buku teks Tingkatan 4 Sejarah
Nota edaran
KBKK
Membuat ramalan
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
Berusaha gigih dalam menyebarkan pengaruh Islam
Istilah / Konsep
Pengaruh, budaya
Refleksi
Proses pengajaran dan pembelajaran hari ini berjalan lancar dan pelajar memberikan perhatian yang baik semasa P&P. Objektif pembelajaran juga tercapai.



Mata pelajaran
Sejarah 
Tarikh / Hari
11/9/2013 (Rabu)
Kelas
5K8
Masa
12.05-12.40 am
Bil. Pelajar
   29 Orang
Tajuk

Pameran Sejarah Sempena Hari Kemanusiaan SMK Serian 2013

Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran pelajar diharap dapat:
  1. Melihat dan menilai pameran sejarah yang dianjurkan
  2. Mengambil pengajaran daripada peristiwa-peristiwa sejarah yang dipamerkan
Kaedah / Aktiviti
●Perbincangan
●Nota edaran
●Penerangan

Bahan Bantu Mengajar (BBM)
Buku Rujukan Tingkatan 4 Sejarah
Buku teks Tingkatan 4 Sejarah
Nota edaran
KBKK
Membuat penilaian
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
Berusaha mengekalkan kedaulatan negara  
Istilah / Konsep
Semangat patriotik
Refleksi
Proses pengajaran dan pembelajaran hari ini membawa pelajar ke Dewan Sadong SMK Serian untuk melihat pameran sejarah sempena Hari Kemanusiaan. Masa lawatan untuk setiap kelas sudah ditetapkan untuk 5K8.

 
Mata pelajaran
Sejarah 
Tarikh / Hari
12/9/2013 (Khamis)
Kelas
5S2
Masa
7.05-8.15 am
Bil. Pelajar
   29 Orang
Tajuk

Perbincangan skema jawapan Sejarah Kertas 1 Percubaan SPM 2013

Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran pelajar diharap dapat:
  1. Mengetahui skema jawapan Sejarah Kertas 1 Percubaan SPM 2013

Kaedah / Aktiviti
●Perbincangan
●Soal jawab
●Penerangan

Bahan Bantu Mengajar (BBM)
Buku Rujukan Tingkatan 4 Sejarah
Buku teks Tingkatan 4 Sejarah
Kertas soalan dan skema jawapan  Sejarah Kertas 1 Percubaan SPM 2013  
KBKK
Menjana idea  
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
Berusaha gigih untuk berjaya
Istilah / Konsep

Refleksi
Proses pengajaran dan pembelajaran hari ini lebih kepada perbincangan skema jawapan. Kebanyakan pelajar dapat menjawab dengan baik untuk Kertas 1 Percubaan SPM 2013.



Mata Pelajaran
Pendidikan Moral
Tarikh / Hari
12/9/2013 (Khamis)
Kelas / Masa
4K10/ 9.45-10.55 am
Tajuk
Bab 6: Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi   
Unit 32: Berkhidmat Untuk Negara   
Objektif









Di akhir pembelajaran pelajar dapat:
1.       Menyatakan peranan pertubuhan sukarela yang terdapat di Malaysia
2.       Menjelaskan kepentingan aktiviti perkhidmatan sosial
3.       Menerangkan cara melibatkan diri dalam pertubuhan sukarela




Kaedah / Aktiviti
Penerangan, soal jawab, nota dan latihan
KBKK
Membuat penjelasan
Nilai
Penglibatan diri dalam pembangunan negara   
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
Buku Teks Pendidikan Moral Tingkatan 4
Buku Rujukan Pendidikan Moral Tingkatan 4
Nota edaran
Refleksi
Proses P&P berjalan lancar dan  berjaya mencapai objektif. Latihan juga diberikan supaya pelajar lebih menguasai topik berkenaan.   




 
Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh / Hari
12/9/2013 (Khamis)
Kelas
4K6
Masa
10.55 – 11.30 am
Bil. Pelajar
   40 Orang
Tajuk
Latihan Pengukuhan Bab 9

Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran pelajar diharap dapat:
1.       Menguasai Bab 9: Perkembangan Di Eropah 
Kaedah / Aktiviti
●Perbincangan
●Penerangan


Bahan Bantu Mengajar (BBM)
Buku Rujukan Tingkatan 4 Sejarah
Buku teks Tingkatan 4 Sejarah

KBKK
Menjana Idea
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
Berusaha gigih untuk berjaya
Istilah / Konsep
Penerokaan, penjelajahan, gold, glory, gospel, Zaman Gelap, Renaissance, Reformation, Revolusi Pertanian, Revolusi Perindustrian, imperialisme
Refleksi
Proses pengajaran dan pembelajaran hari ini berjalan lancar. P&P lebih kepada perbincangan latihan pengukuhan yang diberikan. 







Mata pelajaran
Sejarah 
Tarikh / Hari
13/9/2013 (Jumaat)
Kelas
4S2
Masa
8.15 – 9.25 am
Bil. Pelajar
   Orang
Tajuk
Bab 7: Islam Di Asia Tenggara
 Latihan Pengukuhan Bab 7
Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran pelajar diharap dapat:
  1. Menguasai Bab 7 dengan lebih berkesan  
Kaedah / Aktiviti
Perbincangan, soal jawab, latihan


Bahan Bantu Mengajar (BBM)
Buku Rujukan Tingkatan 4 Sejarah
Buku teks Tingkatan 4 Sejarah
Nota edaran Bab 7
KBKK
Menjana Idea
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
Berusaha gigih untuk berjaya
Istilah / Konsep
Teori, perkahwinan siasah, penyebaran, perdagangan, pengaruh
Refleksi
Proses pengajaran dan pembelajaran hari ini berjalan lancar dan lebih kepada perbincangan latihan pengukuhan. Pelajar dapat membuat latihan yang diberikan dengan baik dan dapat mencapai objektif.
      

Mata pelajaran
Sejarah 
Tarikh / Hari
13/9/2013 (Jumaat)
Kelas
5K8
Masa
9.45-10.55 am
Bil. Pelajar
   40 Orang
Tajuk

Perbincangan skema jawapan Sejarah Kertas 1 Percubaan SPM 2013

Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran pelajar diharap dapat:
  1. Mengetahui skema jawapan Sejarah Kertas 1 Percubaan SPM 2013

Kaedah / Aktiviti
●Perbincangan
●Soal jawab
●Penerangan

Bahan Bantu Mengajar (BBM)
Buku Rujukan Tingkatan 4 Sejarah
Buku teks Tingkatan 4 Sejarah
Kertas soalan dan skema jawapan  Sejarah Kertas 1 Percubaan SPM 2013  
KBKK
Menjana idea  
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
Berusaha gigih untuk berjaya
Istilah / Konsep

Refleksi
Proses pengajaran dan pembelajaran hari ini lebih kepada perbincangan skema jawapan. Kebanyakan pelajar dapat menjawab dengan baik untuk Kertas 1 Percubaan SPM 2013.






No comments:

Post a Comment