Monday, 11 November 2013

RPH MINGGU 38 (16-20/9/2013)

     RPH MINGGU 38 (16-20/9/2013)
Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh / Hari
17/9/2013 (Selasa)
Kelas
4K6
Masa
7.05-8.15 am
Bil. Pelajar
40 Orang
Tajuk
Bab 9: Perkembangan Di Eropah
·         Latihan pengukuhan

Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran pelajar diharap dapat:
1.       Menguasai keseluruhan Bab 9

Kaedah / Aktiviti

-          Penerangan
-          Perbincangan


Bahan Bantu Mengajar (BBM)
Buku teks Sejarah Tingkatan 4
Buku rujukan Sejarah Tingkatan 4
Latihan
KBKK
Menjana idea  
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
Berusaha gigih
Istilah / Konsep
Penerokaan, penjelajahan, gold, glory, gospel, Zaman Gelap, Renaissance, Reformation, Revolusi Pertanian, Revolusi Perindustrian, imperialisme
Refleksi
Proses pengajaran dan pembelajaran hari ini berjalan lancar. Objektif P&P juga dapat dicapai. Latihan diberikan lagi untuk sub topik yang belum diulangkaji.




Mata Pelajaran
Pendidikan Moral
Tarikh / Hari
17/9/2013 (Selasa)
Kelas / Masa
4K10/ 8.15 - 9.25 am
Tajuk
Bab 6 : Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
Unit  33:Sikap Terbuka Yang Berhikmah    
Objektif








Di akhir pembelajaran pelajar dapat:
1.       Menyatakan kepentingan bersikap terbuka dalam menerima nasihat, teguran dan kritikan
2.       Menjelaskan cara menerima nasihat, kritikan dan hukuman atas kesalahan yang telah dilakukan
3.        Menjelaskan cara memperbaiki kelemahan dan kesilapan yang telah dilakukan

Kaedah / Aktiviti
Penerangan, tunjuk ajar, soal jawab dan nota ringkas dan latihan
KBKK
Membuat penjelasan/huraian
Nilai

Bersifat terbuka dengan berhikmah   
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
Buku Teks Pendidikan Moral Tingkatan 4
Buku rujukan Pendidikan Moral Tingkatan 4
Nota edaran / latihan
Refleksi
Proses P&P berjalan lancar dan mencapai objektif. Latihan juga diberikan supaya pelajar lebih menguasai topik tersebut.   




Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh / Hari
17/9/2013 (Selasa)
Kelas
4 MPV
Masa
10.55 - 11.30 am
Bil. Pelajar
 24 Orang
Tajuk
Bab 9: Perkembangan Di Eropah
-          Penjelajahan dan Penerokaan
Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran pelajar diharap dapat:
  1. Menyenaraikan sebab-sebab penjelajahan
  2. Menjelaskan kesan-kesan penjelajahan terhadap masyarakat setempat
  3. Meramalkan jika penjelajahan tidak dilakukan oleh masyarakat Eropah ke Timur 
Kaedah / Aktiviti
●Perbincangan
●Penerangan
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
Buku Rujukan Tingkatan 4 Sejarah
Buku teks Tingkatan 4 Sejarah
Nota edaran
KBKK
Membuat ramalan  
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
Berusaha gigih dalam melaksanakan perubahan
Istilah / Konsep
Penerokaan, penjelajahan, gold, glory, gospel
Refleksi
Proses pengajaran dan pembelajaran hari ini berjalan lancar. Pelajar memberi perhatian yang baik semasa P&P dan objektif berjaya dicapai.




            RPH MINGGU 38 (16-20/9/2013 )
Mata pelajaran
Sejarah 
Tarikh / Hari
18/9/2013 (Rabu)
Kelas
5S2
Masa
9.45-10.20 am
Bil. Pelajar
   29 Orang
Tajuk

Perbincangan skema jawapan Peperiksaan Percubaan SPM 2013 (Kertas 2 dan Kertas 3)

Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran pelajar diharap dapat:
  1. Mengetahui skema sebenar Peperiksaan Percubaan SPM 2013  
  2. Membandingkan jawapan pelajar dengan skema jawapan
  3. Menilai kelebihan dan kelemahan jawapan setiap pelajar
Kaedah / Aktiviti
●Perbincangan
●Penerangan

Bahan Bantu Mengajar (BBM)
Buku Rujukan Tingkatan 5 Sejarah
Buku teks Tingkatan 5 Sejarah
Soalan dan skema jawapan Peperiksaan Percubaan SPM 2013
KBKK
Menjana idea, membuat perbandingan, membuat penilaian, analisis
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
Berusaha tangga kejayaan
Istilah / Konsep

Refleksi
Proses pengajaran dan pembelajaran hari ini lebih kepada perbincangan skema jawapan Peperiksaan Percubaan SPM 2013. Objektif P&P tercapai dan berjalan lancar.




Mata pelajaran
Sejarah 
Tarikh / Hari
18/9/2013 (Rabu)
Kelas
4S2
Masa
10.55-11.30 am
Bil. Pelajar
   29 Orang
Tajuk
Bab 8: Pembaharuan dan Pengaruh Islam Di Malaysia Sebelum Kedatangan Barat
 ● Kesan Kedatangan Islam Terhadap Politik
● Kesan Kedatangan Islam Terhadap Sosiobudaya

Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran pelajar diharap dapat:
  1. Menyatakan pengaruh Islam dalam sistem pemerintahan dan pentadbiran serta perundangan Malaysia.
  2. Membandingkan undang-undang bertulis dan undang-undang tidak bertulis
  3. Menyatakan kesan kedatangan Islam terhadap sosiobudaya
  4. Menjelaskan kesan kedatangan Islam dari aspek pendidikan, bahasa dan kesusasteraan
Kaedah / Aktiviti
●Perbincangan
●Nota edaran
●Penerangan

Bahan Bantu Mengajar (BBM)
Buku Rujukan Tingkatan 4 Sejarah
Buku teks Tingkatan 4 Sejarah
Nota edaran
KBKK
Membuat perbandingan
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
Berusaha dalam melakukan pembaharuan mengikut kehendak agama
Istilah / Konsep
Undang-undang bertulis, undang-undang tidak bertulis, adat perpatih, adat temenggung, matrilineal, patrilineal, mihrab, mimbar

Refleksi
Proses pengajaran dan pembelajaran hari ini berjalan lancar dan pelajar memberikan perhatian yang baik semasa P&P. Objektif pembelajaran juga tercapai. Latihan juga diberikan sebagai pengukuhan kepada pelajar.




Mata pelajaran
Sejarah 
Tarikh / Hari
18/9/2013 (Rabu)
Kelas
5K8
Masa
12.05-12.40 am
Bil. Pelajar
   29 Orang
Tajuk

Perbincangan skema jawapan Peperiksaan Percubaan SPM 2013


Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran pelajar diharap dapat:
  1. Mengetahui skema sebenar Peperiksaan Percubaan SPM 2013 
  2. Membandingkan jawapan pelajar dengan skema jawapan
  3. Menilai kelebihan dan kelemahan jawapan setiap pelajar
Kaedah / Aktiviti
●Perbincangan
●Penerangan

Bahan Bantu Mengajar (BBM)
Buku Rujukan Tingkatan 5 Sejarah
Buku teks Tingkatan 5 Sejarah
Soalan / skema sebenar Peperiksaan Percubaan SPM 2013 
KBKK
Menjana idea, membuat perbandingan, membuat penilaian, analisis
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
Usaha tangga kejayaan
Istilah / Konsep

Refleksi
Proses pengajaran dan pembelajaran hari ini lebih kepada perbincangan skema jawapan Peperiksaan Percubaan SPM 2013. Objektif P&P tercapai dan berjalan lancar.



  RPH MINGGU 38 (16-20/9/2013)
Mata pelajaran
Sejarah 
Tarikh / Hari
19/9/2013 (Khamis)
Kelas
5S2
Masa
7.05-8.15 am
Bil. Pelajar
   29 Orang
Tajuk
Bab 8: Pembangunan Dan Perpaduan Untuk Kesejahteraan

Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran pelajar diharap dapat:
  1. Menghuraikan matlamat dan usaha-usaha Rancangan Lima Tahun
  2. Mengenalpasti matlamat dan usaha-usaha yang dilaksanakan dalam Dasar EKonomi Baru (DEB)
  3. Menjelaskan prinsip-prinsip Rukun Negara
  4. Menjelaskan matlamat dan cabaran Wawasan 2020

Kaedah / Aktiviti
●Perbincangan
●Soal jawab
●Penerangan

Bahan Bantu Mengajar (BBM)
Buku Rujukan Tingkatan 5 Sejarah
Buku teks Tingkatan 5  Sejarah
Nota edaran
KBKK
Membuat huraian
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
Menghargai usaha-usaha untuk membangun dan menyatupadukan rakyat Malaysia  
Istilah / Konsep
Rancangan Lima Tahun, Rukun Negara, Wawasan 2020
Refleksi
Proses pengajaran dan pembelajaran hari ini berjalan lancar namun agak pasif. Objektif kurang tercapai walaupun semua topik berjaya dihabiskan / dibincangkan.




Mata Pelajaran
Pendidikan Moral
Tarikh / Hari
19/9/2013 (Khamis)
Kelas / Masa
4K10/ 9.45-10.55 am
Tajuk
Bab 7: Nilai Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian
Unit 34: Malaysia Yang Bersatu    
Objektif









Di akhir pembelajaran pelajar dapat:
1.       Menyatakan peranan pelbagai pihak untuk mewujudkan keharmonian rakyat negara ini
2.       Menjelaskan usaha-usaha untuk menyatupadukan masyarakat
3.       Menerangkan kepentingan hidup bertolak-ansur dalam masyarakat berbilang kaum.



Kaedah / Aktiviti
Penerangan, soal jawab, nota dan latihan
KBKK
Membuat penjelasan
Nilai
Bersatu padu dan bertolak ansur
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
Buku Teks Pendidikan Moral Tingkatan 4
Buku Rujukan Pendidikan Moral Tingkatan 4
Nota edaran
Refleksi
Proses P&P berjalan lancar dan  berjaya mencapai objektif. Latihan juga diberikan supaya pelajar lebih menguasai topik berkenaan.   







Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh / Hari
19/9/2013 (Khamis)
Kelas
4K6
Masa
10.55 – 11.30 am
Bil. Pelajar
   40 Orang
Tajuk
Bab 10 : Dasar British dan Kesannya Terhadap Ekonomi Negara
-          Ekonomi Tradisional

Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran pelajar diharap dapat:
1.       Menyatakan maksud ekonomi tradisional
2.       Menjelaskan aktiviti ekonomi tradisional yang dijalankan
3.       Menjelaskan teknologi yang digunakan dalam ekonomi tradisional
Kaedah / Aktiviti
●Perbincangan
●Penerangan


Bahan Bantu Mengajar (BBM)
Buku Rujukan Tingkatan 4 Sejarah
Buku teks Tingkatan 4 Sejarah
Nota
KBKK
Membuat huraian
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
Berusaha gigih untuk memajukan ekonomi diri
Istilah / Konsep
Ekonomi, tradisional, Suvarnabhumi (Bumi emas), menenggala, menugal, mendulang, menjala dan memasang bubu
Refleksi
Proses pengajaran dan pembelajaran hari ini berjalan lancar dan objektif juga tercapai.




             RPH MINGGU 38 (16-20/9/2013 )
Mata pelajaran
Sejarah 
Tarikh / Hari
20/9/2013 (Jumaat)
Kelas
4S2
Masa
8.15 – 9.25 am
Bil. Pelajar
  29  Orang
Tajuk
  Bab 8: Pembaharuan dan Pengaruh Islam Di Malaysia Sebelum Kedatangan Barat
 ● Kesan Kedatangan Islam Terhadap ekonomi
- perdagangan, mata wang, percukaian
Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran pelajar diharap dapat:
  1. Menyatakan kesan kedatangan Islam terhadap ekonomi
  2. Menjelaskan kesan kedatangan Islam dari aspek perdagangan, mata wang dan percukaian
  3. Membandingkan keadaan ekonomi sebelum dan selepas kedatangan Islam

Kaedah / Aktiviti
Perbincangan, soal jawab, latihan


Bahan Bantu Mengajar (BBM)
Buku Rujukan Tingkatan 4 Sejarah
Buku teks Tingkatan 4 Sejarah
Nota edaran Bab 8
KBKK
Menjana Idea
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
Berusaha gigih memajukan ekonomi
Istilah / Konsep
Perdagangan, laksamana, syahbandar, mata wang, percukaian, riba, cukai tetap, baitulmal
Refleksi
Proses pengajaran dan pembelajaran hari ini berjalan lancar dan dapat mencapai objektif. Latihan pengukuhan juga diberikan.





Mata pelajaran
Sejarah 
Tarikh / Hari
20/9/2013 (Jumaat)
Kelas
5K8
Masa
9.45-10.55 am
Bil. Pelajar
   40 Orang
Tajuk
Bab 8: Pembangunan Dan Perpaduan Untuk Kesejahteraan

Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran pelajar diharap dapat:
1.       Menghuraikan matlamat dan usaha-usaha Rancangan Lima Tahun
2.       Mengenalpasti matlamat dan usaha-usaha yang dilaksanakan dalam Dasar EKonomi Baru (DEB)
3.       Menjelaskan prinsip-prinsip Rukun Negara
4.       Menjelaskan matlamat dan cabaran Wawasan 2020
Kaedah / Aktiviti
●Perbincangan
●Soal jawab
●Penerangan

Bahan Bantu Mengajar (BBM)
Buku Rujukan Tingkatan 5 Sejarah
Buku teks Tingkatan 5 Sejarah
Nota edaran  
KBKK
Membuat huraian
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
Menghargai usaha-usaha untuk membangun dan menyatupadukan rakyat Malaysia 
Istilah / Konsep
Rancangan Lima Tahun, Rukun Negara, Wawasan 2020
Refleksi
Proses pengajaran dan pembelajaran hari ini berjalan lancar walaupun pelajar agak pasif. Objektif juga kurang tercapai.



No comments:

Post a Comment