RPH MINGGU 38 (16-20/9/2013)
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
17/9/2013 (Selasa)
|
Kelas
|
4K6
|
Masa
|
7.05-8.15 am
|
Bil. Pelajar
|
40 Orang
|
Tajuk
|
Bab 9: Perkembangan Di Eropah
·
Latihan pengukuhan
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran pelajar
diharap dapat:
1.
Menguasai keseluruhan Bab 9
|
Kaedah / Aktiviti
|
-
Penerangan
-
Perbincangan
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku teks Sejarah Tingkatan 4
Buku rujukan Sejarah
Tingkatan 4
Latihan
|
KBKK
|
Menjana idea
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
|
Berusaha gigih
|
Istilah / Konsep
|
Penerokaan, penjelajahan,
gold, glory, gospel, Zaman Gelap, Renaissance, Reformation, Revolusi
Pertanian, Revolusi Perindustrian, imperialisme
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan
pembelajaran hari ini berjalan lancar. Objektif P&P juga dapat dicapai.
Latihan diberikan lagi untuk sub topik yang belum diulangkaji.
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Moral
|
Tarikh / Hari
|
17/9/2013
(Selasa)
|
Kelas / Masa
|
4K10/
8.15 - 9.25 am
|
Tajuk
|
Bab 6 : Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
Unit 33:Sikap
Terbuka Yang Berhikmah
|
Objektif
|
Di akhir pembelajaran pelajar dapat:
1.
Menyatakan
kepentingan bersikap terbuka dalam menerima nasihat, teguran dan kritikan
2.
Menjelaskan
cara menerima nasihat, kritikan dan hukuman atas kesalahan yang telah
dilakukan
3.
Menjelaskan cara memperbaiki kelemahan dan
kesilapan yang telah dilakukan
|
Kaedah / Aktiviti
|
Penerangan,
tunjuk ajar, soal jawab dan nota ringkas dan latihan
|
KBKK
|
Membuat
penjelasan/huraian
|
Nilai
|
Bersifat
terbuka dengan berhikmah
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku
Teks Pendidikan Moral Tingkatan 4
Buku
rujukan Pendidikan Moral Tingkatan 4
Nota
edaran / latihan
|
Refleksi
|
Proses P&P berjalan lancar dan mencapai
objektif. Latihan juga diberikan supaya pelajar lebih menguasai topik
tersebut.
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
17/9/2013
(Selasa)
|
Kelas
|
4 MPV
|
Masa
|
10.55 -
11.30 am
|
Bil. Pelajar
|
24 Orang
|
Tajuk
|
Bab 9: Perkembangan Di
Eropah
-
Penjelajahan
dan Penerokaan
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran pelajar diharap dapat:
|
Kaedah / Aktiviti
|
●Perbincangan
●Penerangan
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 4 Sejarah
Buku teks Tingkatan 4 Sejarah
Nota edaran
|
KBKK
|
Membuat
ramalan
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
|
Berusaha
gigih dalam melaksanakan perubahan
|
Istilah / Konsep
|
Penerokaan,
penjelajahan, gold, glory, gospel
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan pembelajaran hari ini
berjalan lancar. Pelajar memberi perhatian yang baik semasa P&P dan
objektif berjaya dicapai.
|
RPH MINGGU 38 (16-20/9/2013 )
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
18/9/2013 (Rabu)
|
Kelas
|
5S2
|
Masa
|
9.45-10.20 am
|
Bil. Pelajar
|
29 Orang
|
Tajuk
|
Perbincangan skema jawapan
Peperiksaan Percubaan SPM 2013 (Kertas 2 dan Kertas 3)
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran
pelajar diharap dapat:
|
Kaedah / Aktiviti
|
●Perbincangan
●Penerangan
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 5
Sejarah
Buku teks Tingkatan 5
Sejarah
Soalan dan skema jawapan
Peperiksaan Percubaan SPM 2013
|
KBKK
|
Menjana idea, membuat perbandingan, membuat penilaian, analisis
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
|
Berusaha tangga kejayaan
|
Istilah / Konsep
|
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan
pembelajaran hari ini lebih kepada perbincangan skema jawapan Peperiksaan
Percubaan SPM 2013. Objektif P&P tercapai dan berjalan lancar.
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
18/9/2013 (Rabu)
|
Kelas
|
4S2
|
Masa
|
10.55-11.30 am
|
Bil. Pelajar
|
29 Orang
|
Tajuk
|
Bab 8: Pembaharuan dan
Pengaruh Islam Di Malaysia Sebelum Kedatangan Barat
● Kesan Kedatangan Islam Terhadap Politik
● Kesan Kedatangan Islam
Terhadap Sosiobudaya
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir
pembelajaran pelajar diharap dapat:
|
Kaedah / Aktiviti
|
●Perbincangan
●Nota edaran
●Penerangan
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 4
Sejarah
Buku teks Tingkatan 4
Sejarah
Nota edaran
|
KBKK
|
Membuat perbandingan
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku
Patriotisme
|
Berusaha dalam melakukan
pembaharuan mengikut kehendak agama
|
Istilah / Konsep
|
Undang-undang bertulis,
undang-undang tidak bertulis, adat perpatih, adat temenggung, matrilineal, patrilineal,
mihrab, mimbar
|
Refleksi
|
Proses pengajaran
dan pembelajaran hari ini berjalan lancar dan pelajar memberikan perhatian
yang baik semasa P&P. Objektif pembelajaran juga tercapai. Latihan juga
diberikan sebagai pengukuhan kepada pelajar.
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
18/9/2013 (Rabu)
|
Kelas
|
5K8
|
Masa
|
12.05-12.40 am
|
Bil. Pelajar
|
29 Orang
|
Tajuk
|
Perbincangan skema jawapan
Peperiksaan Percubaan SPM 2013
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran
pelajar diharap dapat:
|
Kaedah / Aktiviti
|
●Perbincangan
●Penerangan
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 5
Sejarah
Buku teks Tingkatan 5
Sejarah
Soalan / skema sebenar
Peperiksaan Percubaan SPM 2013
|
KBKK
|
Menjana idea, membuat perbandingan, membuat penilaian, analisis
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
|
Usaha tangga kejayaan
|
Istilah / Konsep
|
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan
pembelajaran hari ini lebih kepada perbincangan skema jawapan Peperiksaan
Percubaan SPM 2013. Objektif P&P tercapai dan berjalan lancar.
|
RPH MINGGU 38 (16-20/9/2013)
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
19/9/2013 (Khamis)
|
Kelas
|
5S2
|
Masa
|
7.05-8.15 am
|
Bil. Pelajar
|
29 Orang
|
Tajuk
|
Bab 8: Pembangunan Dan
Perpaduan Untuk Kesejahteraan
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran
pelajar diharap dapat:
|
Kaedah / Aktiviti
|
●Perbincangan
●Soal jawab
●Penerangan
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 5
Sejarah
Buku teks Tingkatan 5 Sejarah
Nota edaran
|
KBKK
|
Membuat huraian
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku
Patriotisme
|
Menghargai usaha-usaha untuk
membangun dan menyatupadukan rakyat Malaysia
|
Istilah / Konsep
|
Rancangan Lima Tahun, Rukun
Negara, Wawasan 2020
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan
pembelajaran hari ini berjalan lancar namun agak pasif. Objektif kurang
tercapai walaupun semua topik berjaya dihabiskan / dibincangkan.
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Moral
|
Tarikh / Hari
|
19/9/2013
(Khamis)
|
Kelas / Masa
|
4K10/
9.45-10.55 am
|
Tajuk
|
Bab 7:
Nilai Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian
Unit
34: Malaysia Yang Bersatu
|
Objektif
|
Di
akhir pembelajaran pelajar dapat:
1.
Menyatakan
peranan pelbagai pihak untuk mewujudkan keharmonian rakyat negara ini
2.
Menjelaskan
usaha-usaha untuk menyatupadukan masyarakat
3.
Menerangkan
kepentingan hidup bertolak-ansur dalam masyarakat berbilang kaum.
|
Kaedah / Aktiviti
|
Penerangan,
soal jawab, nota dan latihan
|
KBKK
|
Membuat
penjelasan
|
Nilai
|
Bersatu
padu dan bertolak ansur
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku
Teks Pendidikan Moral Tingkatan 4
Buku Rujukan
Pendidikan Moral Tingkatan 4
Nota
edaran
|
Refleksi
|
Proses P&P berjalan lancar dan berjaya mencapai objektif. Latihan juga
diberikan supaya pelajar lebih menguasai topik berkenaan.
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
19/9/2013 (Khamis)
|
Kelas
|
4K6
|
Masa
|
10.55 – 11.30 am
|
Bil. Pelajar
|
40 Orang
|
Tajuk
|
Bab 10 : Dasar British dan
Kesannya Terhadap Ekonomi Negara
-
Ekonomi Tradisional
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran
pelajar diharap dapat:
1.
Menyatakan maksud ekonomi tradisional
2.
Menjelaskan aktiviti ekonomi tradisional yang
dijalankan
3.
Menjelaskan teknologi yang digunakan dalam
ekonomi tradisional
|
Kaedah / Aktiviti
|
●Perbincangan
●Penerangan
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 4
Sejarah
Buku teks Tingkatan 4
Sejarah
Nota
|
KBKK
|
Membuat huraian
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
|
Berusaha gigih untuk memajukan ekonomi diri
|
Istilah / Konsep
|
Ekonomi, tradisional,
Suvarnabhumi (Bumi emas), menenggala, menugal, mendulang, menjala dan
memasang bubu
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan pembelajaran
hari ini berjalan lancar dan objektif juga tercapai.
|
RPH MINGGU 38 (16-20/9/2013 )
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
20/9/2013 (Jumaat)
|
Kelas
|
4S2
|
Masa
|
8.15 – 9.25 am
|
Bil. Pelajar
|
29 Orang
|
Tajuk
|
Bab 8: Pembaharuan dan Pengaruh Islam Di
Malaysia Sebelum Kedatangan Barat
● Kesan Kedatangan Islam Terhadap ekonomi
- perdagangan, mata wang,
percukaian
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir
pembelajaran pelajar diharap dapat:
|
Kaedah / Aktiviti
|
Perbincangan, soal jawab,
latihan
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 4
Sejarah
Buku teks Tingkatan 4
Sejarah
Nota edaran Bab 8
|
KBKK
|
Menjana Idea
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
|
Berusaha gigih memajukan ekonomi
|
Istilah / Konsep
|
Perdagangan, laksamana,
syahbandar, mata wang, percukaian, riba, cukai tetap, baitulmal
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan
pembelajaran hari ini berjalan lancar dan dapat mencapai objektif. Latihan
pengukuhan juga diberikan.
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
20/9/2013 (Jumaat)
|
Kelas
|
5K8
|
Masa
|
9.45-10.55 am
|
Bil. Pelajar
|
40 Orang
|
Tajuk
|
Bab 8: Pembangunan Dan
Perpaduan Untuk Kesejahteraan
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran
pelajar diharap dapat:
1.
Menghuraikan matlamat dan usaha-usaha
Rancangan Lima Tahun
2.
Mengenalpasti matlamat dan usaha-usaha yang
dilaksanakan dalam Dasar EKonomi Baru (DEB)
3.
Menjelaskan prinsip-prinsip Rukun Negara
4.
Menjelaskan matlamat dan cabaran Wawasan 2020
|
Kaedah / Aktiviti
|
●Perbincangan
●Soal jawab
●Penerangan
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 5 Sejarah
Buku teks Tingkatan 5
Sejarah
Nota edaran
|
KBKK
|
Membuat huraian
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku
Patriotisme
|
Menghargai usaha-usaha untuk
membangun dan menyatupadukan rakyat Malaysia
|
Istilah / Konsep
|
Rancangan Lima Tahun, Rukun
Negara, Wawasan 2020
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan
pembelajaran hari ini berjalan lancar walaupun pelajar agak pasif. Objektif
juga kurang tercapai.
|
No comments:
Post a Comment