Monday, 11 November 2013

RPH MINGGU 39 (23-27/09//2013)

RPH MINGGU 39 (23-27/09//2013)
Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh / Hari
23/9/2013 (Isnin)
Kelas
5K8
Masa
7.05-8.15 am
Bil. Pelajar
 40  Orang
Tajuk
Bab 8 : Pembangunan dan Perpaduan Untuk Kesejahteraan
·         Pembangunan dan Perpaduan bangsa  
Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran pelajar diharap dapat:
1.       Menyatakan 5 prinsip Rukun Negara
2.       Menjelaskan Dasar Pendidikan Kebangsaan dan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
3.       Menjelaskan 9 cabaran Wawasan 2020

Kaedah / Aktiviti

Penerangan
Soal jawab

Bahan Bantu Mengajar (BBM)
Buku Rujukan Tingkatan 5 Sejarah
Buku teks Tingkatan 5 Sejarah
Nota edaran
KBKK
Membuat huraian/penjelasan
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
Menghargai perpaduan kaum yang terjalin di negara kita
Istilah / Konsep
Rukun Negara, Wawasan 2020
Refleksi
Proses pengajaran dan pembelajaran hari ini berjalan lancar namun kurang mencapai objektif kerana pelajar agak pasif dan tidak memberikan respon sewaktu P&P.





Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh / Hari
23/9/2013 (Isnin)
Kelas
4K6
Masa
9.45-10.55 am
Bil. Pelajar
 40  Orang
Tajuk
Bab 10: Dasar British Dan Kesannya Terhadap Ekonomi Negara   
Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran pelajar diharap dapat:
1.       Menyatakan maksud ekonomi dagangan
2.       Menjelaskan ciri-ciri ekonomi dagangan
3.       Meramalkan jika British tidak memperkenalkan ekonomi dagangan


Kaedah / Aktiviti

Penerangan
Soal jawab

Bahan Bantu Mengajar (BBM)
Buku Rujukan Tingkatan 4 Sejarah
Buku teks Tingkatan 4 Sejarah
Nota edaran
KBKK
Membuat huraian/penjelasan  dan mencirikan
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
Menghargai perubahan perubahan ekonomi di negara kita
Istilah / Konsep
 ekonomi dagangan, pertanian komersial
Refleksi
Proses pengajaran dan pembelajaran hari ini berjalan lancar dan berjaya mencapai objektif. Pelajar juga memberi respon yang baik semasa P&P.






Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh / Hari
23/9/2013 (Isnin)
Kelas
4 MPV
Masa
10.55 -12.05 pm
Bil. Pelajar
 24  Orang
Tajuk
  Bab 9 : Perkembangan Di Eropah
•Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian
Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran pelajar diharap dapat:
1.       Menyatakan maksud Revolusi Pertanian
2.       Menyatakan maksud Revolusi Perindustrian
3.       Menjelaskan perubahan-perubahan yang berlaku sewaktu Revolusi Pertanian
4.       Menjelaskan perubahan-perubahan yang berlaku semasa Revolusi Perindustrian
5.       Menjelaskan kesan-kesan Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian 


Kaedah / Aktiviti
Penerangan
Perbincangan
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
Buku teks Sejarah Tingkatan 4
Buku rujukan Sejarah Tingkatan 4
Nota edaran
KBKK
Membuat huraian / penjelasan
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
Menghargai perubahan dan berusaha untuk berubah
Istilah / Konsep
Revolusi, pertanian, perindustrian,
Refleksi
Proses pengajaran dan pembelajaran berjalan lancar.  Pelajar memberikan perhatian yang baik semasa P&P dan berjaya mencapai objektif.


 RPH MINGGU 39 (23-27/9/2013)
Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh / Hari
24/9/2013 (Selasa)
Kelas
4K6
Masa
7.05-8.15 am
Bil. Pelajar
40 Orang
Tajuk
Bab 10: Dasar British dan Kesannya Terhadap Ekonomi Negara
-          Dasar British Terhadap Pertanian


Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran pelajar diharap dapat:
1.       Menyatakan dasar pertanian yang dibuat oleh British
2.       Menjelaskan Undang-undang berhubung tanah
3.       Menjelaskan Dasar terhadap pekebun kecil

Kaedah / Aktiviti

-          Penerangan
-          Perbincangan


Bahan Bantu Mengajar (BBM)
Buku teks Sejarah Tingkatan 4
Buku rujukan Sejarah Tingkatan 4
Nota edaran
KBKK
Membuat penjelasan   
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
Bersyukur dengan pemerintahan di negara kita dan mematuhi undang-undang
Istilah / Konsep
Dasar British terhadap pertanian, peribumi, undang-undang berhubung tanah
Refleksi
Proses pengajaran dan pembelajaran hari ini berjalan lancar. Objektif P&P kurang tercapai kerana pelajar kurang memberi perhatian semasa P&P dan agak pasif.


Mata Pelajaran
Pendidikan Moral
Tarikh / Hari
24/9/2013 (Selasa)
Kelas / Masa
4K10/ 8.15 - 9.25 am
Tajuk
Bab 6 : Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
Unit  35:Wawasan 2020, Kita Jayakan Bersama     
Objektif








Di akhir pembelajaran pelajar dapat:
1.       Menyatakan kepentingan saling membantu dan bekerjasama untuk menjayakan Wawasan 2020
2.       Menjelaskan cabaran-cabaran yang terdapat dalam Wawasan 2020
3.       Menjelaskan usaha yang boleh merealisasikan matlamat dalam Wawasan 2020

Kaedah / Aktiviti
Penerangan, tunjuk ajar, soal jawab dan nota ringkas dan latihan
KBKK
Membuat penjelasan/huraian
Nilai

Saling membantu dan bekerjasama    
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
Buku Teks Pendidikan Moral Tingkatan 4
Buku rujukan Pendidikan Moral Tingkatan 4
Nota edaran / latihan
Refleksi
Proses P&P berjalan lancar dan namun kurang mencapai objektif kerana pelajar tidak memberikan respon sewaktu P&P. Guru perlu memikirkan aktiviti lain yang lebih seronok untuk menarik perhatian pelajar.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh / Hari
24/9/2013 (Selasa)
Kelas
4 MPV
Masa
10.55 - 11.30 am
Bil. Pelajar
 24 Orang
Tajuk
Bab 9: Perkembangan Di Eropah
-          Imperialisme Barat Di Asia
Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran pelajar diharap dapat:
1.         Menyatakan maksud imperialisme
2.       Menyenaraikan faktor-faktor yang mendorong Kedatangan Kuasa-kuasa Barat ke Asia 
3.       Menjelaskan kesan-kesan imperialisme terhadap Asia Tenggara

Kaedah / Aktiviti
●Perbincangan
●Penerangan
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
Buku Rujukan Tingkatan 4 Sejarah
Buku teks Tingkatan 4 Sejarah
Nota edaran
KBKK
Membuat huraian / penjelasan
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
Berusaha gigih memajukan negara
Istilah / Konsep
Imperialisme, white men’s burden, tarif,
Refleksi
Proses pengajaran dan pembelajaran hari ini berjalan lancar. Pelajar memberi perhatian yang baik semasa P&P dan objektif berjaya dicapai.

             RPH MINGGU 39 (23-27/9/2013 )
Mata pelajaran
Sejarah 
Tarikh / Hari
25/9/2013 (Rabu)
Kelas
5S2
Masa
9.45-10.20 am
Bil. Pelajar
   29 Orang
Tajuk
Bab 9: Malaysia Dalam Kerjasama Antarabangsa
9.1 : Konflik Antarabangsa (Perang Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua)
Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran pelajar diharap dapat:
  1. Menyatakan faktor-faktor berlakunya Perang Dunia Pertama
  2. Menjelaskan kronologi Perang Dunia Pertama
  3. Menjelaskan kesan-kesan Perang Dunia Pertama
  4. Menghuraikan faktor-faktor Perang Dunia Kedua
  5. Menerangkan kronologi Perang Dunia Kedua
Kaedah / Aktiviti
●Perbincangan
●Penerangan
·  Soal jawab

Bahan Bantu Mengajar (BBM)
Buku Rujukan Tingkatan 5 Sejarah
Buku teks Tingkatan 5 Sejarah
Nota edaran
KBKK
Membuat huraian, penjelasan dan mengkronologikan
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
Bersyukur dengan keamanan negara dan bersatu untuk mempertahankan kedaulatan negara  
Istilah / Konsep
Nasionalisme, Pakatan Kuasa Tengah, Pakatan Bertiga, Kuasa Bersekutu dan Kuasa Paksi
Refleksi
Proses pengajaran dan pembelajaran hari ini berjalan lancar. Objektif juga berjaya dicapai.  Pelajar banyak mengemukakan soalan dan memberi perhatian semasa P&P.



Mata pelajaran
Sejarah 
Tarikh / Hari
25/9/2013 (Rabu)
Kelas
4S2
Masa
10.55-11.30 am
Bil. Pelajar
   29 Orang
Tajuk
Bab 9: Perkembangan Di Eropah
 ● Perubahan Masyarakat dan Budaya Eropah
* Zaman Gelap dan Ciri-cirinya
Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran pelajar diharap dapat:
  1. Menyatakan maksud Zaman Gelap
  2. Menjelaskan ciri-ciri Zaman Gelap
  3. Menerangkan secara ringkas keadaan pada Zaman Gelap
Kaedah / Aktiviti
●Perbincangan
●Nota edaran
●Penerangan

Bahan Bantu Mengajar (BBM)
Buku Rujukan Tingkatan 4 Sejarah
Buku teks Tingkatan 4 Sejarah
Nota edaran
KBKK
Membuat penerangan
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
Menghargai ilmu pengetahuan 
Istilah / Konsep
Zaman Gelap, baron, feudal, Magyar, Viking
Refleksi
Proses pengajaran dan pembelajaran hari ini berjalan lancar dan pelajar memberikan perhatian yang baik semasa P&P. Objektif pembelajaran juga tercapai.



Mata pelajaran
Sejarah 
Tarikh / Hari
25/9/2013 (Rabu)
Kelas
5K8
Masa
12.05-12.40 am
Bil. Pelajar
   29 Orang
Tajuk
Bab 9: Malaysia Dalam Kerjasama Antarabangsa
9.1: Konflik Antarabangsa (Perang Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua)
Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran pelajar diharap dapat:
  1. Menyatakan faktor-faktor berlakunya Perang Dunia Pertama
  2. Menjelaskan kronologi Perang Dunia Pertama
  3. Menjelaskan kesan-kesan Perang Dunia Pertama
  4. Menghuraikan faktor-faktor Perang Dunia Kedua
  5. Menerangkan kronologi Perang Dunia Kedua
Kaedah / Aktiviti
●Perbincangan
●Penerangan
·  Soal jawab

Bahan Bantu Mengajar (BBM)
Buku Rujukan Tingkatan 5 Sejarah
Buku teks Tingkatan 5 Sejarah
Nota edaran
KBKK
Membuat huraian, penjelasan dan mengkronologikan
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
Bersyukur dengan keamanan negara dan bersatu untuk mempertahankan kedaulatan negara 
Istilah / Konsep
Nasionalisme, Pakatan Kuasa Tengah, Pakatan Bertiga, Kuasa Bersekutu dan Kuasa Paksi
Refleksi
Proses pengajaran dan pembelajaran hari ini berjalan lancar. Objektif juga berjaya dicapai walaupun pelajar agak pasif.

   RPH MINGGU 39 (23-27/9/2013)
Mata pelajaran
Sejarah 
Tarikh / Hari
26/9/2013 (Khamis)
Kelas
5S2
Masa
7.05-8.15 am
Bil. Pelajar
   29 Orang
Tajuk
Bab 9: Pembangunan dan Perpaduan untuk Kesejahteraan
9.2: Peranan dan Sumbangan Malaysia Dalam Pertubuhan Antarabangsa

Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran pelajar diharap dapat:
  1. Mengatakan dasar-dasar luar Malaysia yang dipengaruhi oleh faktor sejarah, ekonomi, geografi, politik dan demografi.
  2. Menjelaskan perkembangan dasar luar Malaysia dari Tahap Pertama hingga Tahap Ketiga.
  3. Menjelaskan hubungan Malaysia dalam Pertubuhan Antarabangsa
Kaedah / Aktiviti
●Perbincangan
●Soal jawab
●Penerangan

Bahan Bantu Mengajar (BBM)
Buku Rujukan Tingkatan 5 Sejarah
Buku teks Tingkatan 5  Sejarah
Nota edaran
KBKK
Membuat huraian
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
Menghargai usaha-usaha Malaysia dalam menjalin hubungan dengan negara luar
Istilah / Konsep
Bilateral, multilateral, Komanwel, PBB, OIC, ASA, MAPHILINDO, ASEAN, Koridor Raya Multimedia, ICT, K-ekonomi, K-Masyarakat
Refleksi
Proses pengajaran dan pembelajaran hari ini berjalan lancar namun agak pasif. Objektif kurang tercapai walaupun semua topik berjaya dihabiskan / dibincangkan.



Mata Pelajaran
Pendidikan Moral
Tarikh / Hari
26/9/2013 (Khamis)
Kelas / Masa
4K10/ 9.45-10.55 am
Tajuk
Bab 7: Nilai Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian
Unit 36: Keistimewaan Dasar Luar Malaysia
Objektif









Di akhir pembelajaran pelajar dapat:
1.       Menyatakan Dasar Berkecuali yang diamalkan oleh Malaysia
2.       Menyatakan kepentingan setiap negara menghormati antara satu sama lain
3.       Menerangkan contoh sokongan yang diberikan terhadap penyelesaian sebarang pertelingkahan secara diplomasi



Kaedah / Aktiviti
Penerangan, soal jawab, nota dan latihan
KBKK
Membuat penjelasan
Nilai
Saling menghormati antara negara
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
Buku Teks Pendidikan Moral Tingkatan 4
Buku Rujukan Pendidikan Moral Tingkatan 4
Nota edaran

Refleksi
Proses P&P berjalan lancar dan  namun kurang mencapai objektif kerana kebanyakan pelajar tidak memberikan perhatian ketika P&P.  Latihan juga diberikan supaya pelajar lebih menguasai topik berkenaan.   







Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh / Hari
26/9/2013 (Khamis)
Kelas
4K6
Masa
10.55 – 11.30 am
Bil. Pelajar
   40 Orang
Tajuk
Bab 10 : Dasar British dan Kesannya Terhadap Ekonomi Negara
-          Kesan-kesan dasar ekonomi British

Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran pelajar diharap dapat:
1.       Menyatakan kesan-kesan Dasar Ekonomi British
2.       Menerangkan kesan dasar ekonomi dari segi pembandaran, pembentukan masyarakat berbilang kaum, sistem pendidikan vernakular, sektor perkilangan, sistem pengangkutan dan perhubungan serta perkhidmatan kesihatan
3.       Meramalkan jika British tidak melaksanakan dasar ekonomi tersebut
Kaedah / Aktiviti
●Perbincangan
●Penerangan
·  Soal jawab

Bahan Bantu Mengajar (BBM)
Buku Rujukan Tingkatan 4 Sejarah
Buku teks Tingkatan 4 Sejarah
Nota edaran
KBKK
Membuat huraian
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
Berusaha gigih untuk memajukan ekonomi diri
Istilah / Konsep
Pembandaran, pendidikan vernakular, perkhidmatan kesihatan, perkilangan
Refleksi
Proses pengajaran dan pembelajaran hari ini berjalan lancar dan objektif juga tercapai. Latihan turut diberikan supaya pelajar lebih mengusasai topik tersebut.







             
             RPH MINGGU 39 (23-27/9/2013 )
Mata pelajaran
Sejarah 
Tarikh / Hari
27/9/2013 (Jumaat)
Kelas
4S2
Masa
8.15 – 9.25 am
Bil. Pelajar
  29  Orang
Tajuk
Bab 9 : Perkembangan Di Eropah
·         Perubahan Masyarakat dan Budaya Eropah
-Zaman Renaissance dan Kesan Zaman Renaissance
Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran pelajar diharap dapat:
1.       Menyatakan maksud zaman Renaissance
2.       Menjelaskan perubahan-perubahan yang membawa kepada zaman Renaissance
3.       Menjelaskan kesan zaman Renaissance dari aspek politik, ekonomi dan sosial

Kaedah / Aktiviti
Perbincangan, soal jawab, latihan


Bahan Bantu Mengajar (BBM)
Buku Rujukan Tingkatan 4 Sejarah
Buku teks Tingkatan 4 Sejarah
Nota edaran Bab 9
KBKK
Membuat huraian/penjelasan
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
Menghargai ilmu pengetahuan  
Istilah / Konsep
Renaissance, Paus, Patron
Refleksi
Proses pengajaran dan pembelajaran hari ini berjalan lancar dan dapat mencapai objektif. Latihan pengukuhan juga diberikan.





Mata pelajaran
Sejarah 
Tarikh / Hari
27/9/2013 (Jumaat)
Kelas
5K8
Masa
9.45-10.55 am
Bil. Pelajar
   40 Orang
Tajuk
Bab 9: Pembangunan dan Perpaduan untuk Kesejahteraan
9.2: Peranan dan Sumbangan Malaysia Dalam Pertubuhan Antarabangsa

Hasil Pembelajaran
Di akhir pembelajaran pelajar diharap dapat:
1.       Mengatakan dasar-dasar luar Malaysia yang dipengaruhi oleh faktor sejarah, ekonomi, geografi, politik dan demografi.
2.       Menjelaskan perkembangan dasar luar Malaysia dari Tahap Pertama hingga Tahap Ketiga.
3.       Menjelaskan hubungan Malaysia dalam Pertubuhan Antarabangsa
Kaedah / Aktiviti
●Perbincangan
●Soal jawab
●Penerangan

Bahan Bantu Mengajar (BBM)
Buku Rujukan Tingkatan 5 Sejarah
Buku teks Tingkatan 5 Sejarah
Nota edaran  
KBKK
Membuat huraian
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
Menghargai usaha-usaha Malaysia dalam menjalin hubungan dengan negara luar
Istilah / Konsep
Bilateral, multilateral, Komanwel, PBB, OIC, ASA, MAPHILINDO, ASEAN, Koridor Raya Multimedia, ICT, K-ekonomi, K-Masyarakat
Refleksi
Proses pengajaran dan pembelajaran hari ini berjalan lancar walaupun pelajar agak pasif. Objektif juga kurang tercapai.



No comments:

Post a Comment