RPH MINGGU 39 (23-27/09//2013)
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
23/9/2013 (Isnin)
|
Kelas
|
5K8
|
Masa
|
7.05-8.15 am
|
Bil. Pelajar
|
40 Orang
|
Tajuk
|
Bab 8 : Pembangunan dan
Perpaduan Untuk Kesejahteraan
·
Pembangunan dan Perpaduan bangsa
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran
pelajar diharap dapat:
1.
Menyatakan 5 prinsip Rukun Negara
2.
Menjelaskan Dasar Pendidikan Kebangsaan dan
Falsafah Pendidikan Kebangsaan
3.
Menjelaskan 9 cabaran Wawasan 2020
|
Kaedah / Aktiviti
|
Penerangan
Soal jawab
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 5
Sejarah
Buku teks Tingkatan 5
Sejarah
Nota edaran
|
KBKK
|
Membuat huraian/penjelasan
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku
Patriotisme
|
Menghargai perpaduan kaum yang terjalin di negara kita
|
Istilah / Konsep
|
Rukun Negara, Wawasan 2020
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan pembelajaran
hari ini berjalan lancar namun kurang mencapai objektif kerana pelajar agak
pasif dan tidak memberikan respon sewaktu P&P.
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
23/9/2013 (Isnin)
|
Kelas
|
4K6
|
Masa
|
9.45-10.55 am
|
Bil. Pelajar
|
40 Orang
|
Tajuk
|
Bab 10: Dasar British Dan
Kesannya Terhadap Ekonomi Negara
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran
pelajar diharap dapat:
1.
Menyatakan maksud ekonomi dagangan
2.
Menjelaskan ciri-ciri ekonomi dagangan
3.
Meramalkan jika British tidak memperkenalkan
ekonomi dagangan
|
Kaedah / Aktiviti
|
Penerangan
Soal jawab
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 4
Sejarah
Buku teks Tingkatan 4
Sejarah
Nota edaran
|
KBKK
|
Membuat huraian/penjelasan dan mencirikan
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku
Patriotisme
|
Menghargai perubahan perubahan ekonomi di negara kita
|
Istilah / Konsep
|
ekonomi dagangan, pertanian komersial
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan pembelajaran
hari ini berjalan lancar dan berjaya mencapai objektif. Pelajar juga memberi
respon yang baik semasa P&P.
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
23/9/2013
(Isnin)
|
Kelas
|
4 MPV
|
Masa
|
10.55
-12.05 pm
|
Bil. Pelajar
|
24 Orang
|
Tajuk
|
Bab 9 :
Perkembangan Di Eropah
•Revolusi
Pertanian dan Revolusi Perindustrian
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran pelajar diharap dapat:
1.
Menyatakan maksud Revolusi Pertanian
2.
Menyatakan maksud Revolusi Perindustrian
3.
Menjelaskan perubahan-perubahan yang berlaku
sewaktu Revolusi Pertanian
4.
Menjelaskan perubahan-perubahan yang berlaku
semasa Revolusi Perindustrian
5.
Menjelaskan kesan-kesan Revolusi Pertanian dan
Revolusi Perindustrian
|
Kaedah / Aktiviti
|
Penerangan
Perbincangan
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku teks Sejarah Tingkatan 4
Buku rujukan Sejarah Tingkatan 4
Nota edaran
|
KBKK
|
Membuat
huraian / penjelasan
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
|
Menghargai
perubahan dan berusaha untuk berubah
|
Istilah / Konsep
|
Revolusi,
pertanian, perindustrian,
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan pembelajaran berjalan
lancar. Pelajar memberikan perhatian
yang baik semasa P&P dan berjaya mencapai objektif.
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
24/9/2013 (Selasa)
|
Kelas
|
4K6
|
Masa
|
7.05-8.15 am
|
Bil. Pelajar
|
40 Orang
|
Tajuk
|
Bab 10: Dasar British dan
Kesannya Terhadap Ekonomi Negara
-
Dasar British Terhadap Pertanian
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran
pelajar diharap dapat:
1.
Menyatakan dasar pertanian yang dibuat oleh
British
2.
Menjelaskan Undang-undang berhubung tanah
3.
Menjelaskan Dasar terhadap pekebun kecil
|
Kaedah / Aktiviti
|
-
Penerangan
-
Perbincangan
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku teks Sejarah Tingkatan 4
Buku rujukan Sejarah
Tingkatan 4
Nota edaran
|
KBKK
|
Membuat penjelasan
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
|
Bersyukur dengan pemerintahan di negara kita dan mematuhi
undang-undang
|
Istilah / Konsep
|
Dasar British terhadap
pertanian, peribumi, undang-undang berhubung tanah
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan
pembelajaran hari ini berjalan lancar. Objektif P&P kurang tercapai
kerana pelajar kurang memberi perhatian semasa P&P dan agak pasif.
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Moral
|
Tarikh / Hari
|
24/9/2013
(Selasa)
|
Kelas / Masa
|
4K10/
8.15 - 9.25 am
|
Tajuk
|
Bab 6 : Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi
Unit 35:Wawasan
2020, Kita Jayakan Bersama
|
Objektif
|
Di akhir pembelajaran pelajar dapat:
1.
Menyatakan
kepentingan saling membantu dan bekerjasama untuk menjayakan Wawasan 2020
2.
Menjelaskan cabaran-cabaran
yang terdapat dalam Wawasan 2020
3.
Menjelaskan usaha
yang boleh merealisasikan matlamat dalam Wawasan 2020
|
Kaedah / Aktiviti
|
Penerangan,
tunjuk ajar, soal jawab dan nota ringkas dan latihan
|
KBKK
|
Membuat
penjelasan/huraian
|
Nilai
|
Saling
membantu dan bekerjasama
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku
Teks Pendidikan Moral Tingkatan 4
Buku
rujukan Pendidikan Moral Tingkatan 4
Nota
edaran / latihan
|
Refleksi
|
Proses P&P berjalan lancar dan namun kurang
mencapai objektif kerana pelajar tidak memberikan respon sewaktu P&P.
Guru perlu memikirkan aktiviti lain yang lebih seronok untuk menarik
perhatian pelajar.
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
24/9/2013
(Selasa)
|
Kelas
|
4 MPV
|
Masa
|
10.55 -
11.30 am
|
Bil. Pelajar
|
24 Orang
|
Tajuk
|
Bab 9: Perkembangan Di
Eropah
-
Imperialisme
Barat Di Asia
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran pelajar diharap dapat:
1.
Menyatakan maksud imperialisme
2.
Menyenaraikan faktor-faktor yang mendorong
Kedatangan Kuasa-kuasa Barat ke Asia
3.
Menjelaskan kesan-kesan imperialisme terhadap
Asia Tenggara
|
Kaedah / Aktiviti
|
●Perbincangan
●Penerangan
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 4 Sejarah
Buku teks Tingkatan 4 Sejarah
Nota edaran
|
KBKK
|
Membuat
huraian / penjelasan
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
|
Berusaha
gigih memajukan negara
|
Istilah / Konsep
|
Imperialisme, white men’s
burden, tarif,
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan pembelajaran hari ini
berjalan lancar. Pelajar memberi perhatian yang baik semasa P&P dan
objektif berjaya dicapai.
|
RPH MINGGU 39 (23-27/9/2013 )
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
25/9/2013 (Rabu)
|
Kelas
|
5S2
|
Masa
|
9.45-10.20 am
|
Bil. Pelajar
|
29 Orang
|
Tajuk
|
Bab 9: Malaysia Dalam
Kerjasama Antarabangsa
9.1 : Konflik Antarabangsa
(Perang Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua)
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran
pelajar diharap dapat:
|
Kaedah / Aktiviti
|
●Perbincangan
●Penerangan
· Soal
jawab
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 5
Sejarah
Buku teks Tingkatan 5
Sejarah
Nota edaran
|
KBKK
|
Membuat huraian, penjelasan dan mengkronologikan
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
|
Bersyukur dengan keamanan negara dan bersatu untuk mempertahankan
kedaulatan negara
|
Istilah / Konsep
|
Nasionalisme, Pakatan Kuasa
Tengah, Pakatan Bertiga, Kuasa Bersekutu dan Kuasa Paksi
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan
pembelajaran hari ini berjalan lancar. Objektif juga berjaya dicapai. Pelajar banyak mengemukakan soalan dan
memberi perhatian semasa P&P.
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
25/9/2013 (Rabu)
|
Kelas
|
4S2
|
Masa
|
10.55-11.30 am
|
Bil. Pelajar
|
29 Orang
|
Tajuk
|
Bab 9: Perkembangan Di
Eropah
● Perubahan Masyarakat dan Budaya Eropah
* Zaman Gelap dan
Ciri-cirinya
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir
pembelajaran pelajar diharap dapat:
|
Kaedah / Aktiviti
|
●Perbincangan
●Nota edaran
●Penerangan
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 4
Sejarah
Buku teks Tingkatan 4
Sejarah
Nota edaran
|
KBKK
|
Membuat penerangan
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku
Patriotisme
|
Menghargai ilmu
pengetahuan
|
Istilah / Konsep
|
Zaman Gelap, baron, feudal,
Magyar, Viking
|
Refleksi
|
Proses pengajaran
dan pembelajaran hari ini berjalan lancar dan pelajar memberikan perhatian
yang baik semasa P&P. Objektif pembelajaran juga tercapai.
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
25/9/2013 (Rabu)
|
Kelas
|
5K8
|
Masa
|
12.05-12.40 am
|
Bil. Pelajar
|
29 Orang
|
Tajuk
|
Bab 9: Malaysia Dalam Kerjasama
Antarabangsa
9.1: Konflik Antarabangsa (Perang Dunia Pertama dan Perang Dunia
Kedua)
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran
pelajar diharap dapat:
|
Kaedah / Aktiviti
|
●Perbincangan
●Penerangan
· Soal
jawab
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 5 Sejarah
Buku teks Tingkatan 5
Sejarah
Nota edaran
|
KBKK
|
Membuat huraian, penjelasan dan mengkronologikan
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
|
Bersyukur dengan keamanan negara dan bersatu untuk mempertahankan
kedaulatan negara
|
Istilah / Konsep
|
Nasionalisme, Pakatan Kuasa
Tengah, Pakatan Bertiga, Kuasa Bersekutu dan Kuasa Paksi
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan
pembelajaran hari ini berjalan lancar. Objektif juga berjaya dicapai walaupun
pelajar agak pasif.
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
26/9/2013 (Khamis)
|
Kelas
|
5S2
|
Masa
|
7.05-8.15 am
|
Bil. Pelajar
|
29 Orang
|
Tajuk
|
Bab 9: Pembangunan dan
Perpaduan untuk Kesejahteraan
9.2: Peranan dan Sumbangan
Malaysia Dalam Pertubuhan Antarabangsa
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran
pelajar diharap dapat:
|
Kaedah / Aktiviti
|
●Perbincangan
●Soal jawab
●Penerangan
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 5
Sejarah
Buku teks Tingkatan 5 Sejarah
Nota edaran
|
KBKK
|
Membuat huraian
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku
Patriotisme
|
Menghargai usaha-usaha Malaysia
dalam menjalin hubungan dengan negara luar
|
Istilah / Konsep
|
Bilateral, multilateral,
Komanwel, PBB, OIC, ASA, MAPHILINDO, ASEAN, Koridor Raya Multimedia, ICT,
K-ekonomi, K-Masyarakat
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan
pembelajaran hari ini berjalan lancar namun agak pasif. Objektif kurang
tercapai walaupun semua topik berjaya dihabiskan / dibincangkan.
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan
Moral
|
Tarikh / Hari
|
26/9/2013
(Khamis)
|
Kelas / Masa
|
4K10/
9.45-10.55 am
|
Tajuk
|
Bab 7:
Nilai Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian
Unit
36: Keistimewaan Dasar Luar Malaysia
|
Objektif
|
Di
akhir pembelajaran pelajar dapat:
1.
Menyatakan Dasar
Berkecuali yang diamalkan oleh Malaysia
2.
Menyatakan
kepentingan setiap negara menghormati antara satu sama lain
3.
Menerangkan contoh
sokongan yang diberikan terhadap penyelesaian sebarang pertelingkahan secara
diplomasi
|
Kaedah / Aktiviti
|
Penerangan,
soal jawab, nota dan latihan
|
KBKK
|
Membuat
penjelasan
|
Nilai
|
Saling
menghormati antara negara
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku
Teks Pendidikan Moral Tingkatan 4
Buku Rujukan
Pendidikan Moral Tingkatan 4
Nota
edaran
|
Refleksi
|
Proses P&P berjalan lancar dan namun kurang mencapai objektif kerana
kebanyakan pelajar tidak memberikan perhatian ketika P&P. Latihan juga diberikan supaya pelajar lebih
menguasai topik berkenaan.
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
26/9/2013 (Khamis)
|
Kelas
|
4K6
|
Masa
|
10.55 – 11.30 am
|
Bil. Pelajar
|
40 Orang
|
Tajuk
|
Bab 10 : Dasar British dan
Kesannya Terhadap Ekonomi Negara
-
Kesan-kesan dasar ekonomi British
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran
pelajar diharap dapat:
1.
Menyatakan kesan-kesan Dasar Ekonomi British
2.
Menerangkan kesan dasar ekonomi dari segi
pembandaran, pembentukan masyarakat berbilang kaum, sistem pendidikan
vernakular, sektor perkilangan, sistem pengangkutan dan perhubungan serta
perkhidmatan kesihatan
3.
Meramalkan jika British tidak melaksanakan
dasar ekonomi tersebut
|
Kaedah / Aktiviti
|
●Perbincangan
●Penerangan
· Soal
jawab
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 4
Sejarah
Buku teks Tingkatan 4
Sejarah
Nota edaran
|
KBKK
|
Membuat huraian
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
|
Berusaha gigih untuk memajukan ekonomi diri
|
Istilah / Konsep
|
Pembandaran, pendidikan
vernakular, perkhidmatan kesihatan, perkilangan
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan pembelajaran
hari ini berjalan lancar dan objektif juga tercapai. Latihan turut diberikan
supaya pelajar lebih mengusasai topik tersebut.
|
RPH MINGGU 39 (23-27/9/2013 )
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
27/9/2013 (Jumaat)
|
Kelas
|
4S2
|
Masa
|
8.15 – 9.25 am
|
Bil. Pelajar
|
29 Orang
|
Tajuk
|
Bab 9 : Perkembangan Di
Eropah
·
Perubahan Masyarakat dan Budaya Eropah
-Zaman Renaissance dan
Kesan Zaman Renaissance
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir
pembelajaran pelajar diharap dapat:
1.
Menyatakan maksud zaman Renaissance
2.
Menjelaskan perubahan-perubahan yang membawa
kepada zaman Renaissance
3.
Menjelaskan kesan zaman Renaissance dari aspek
politik, ekonomi dan sosial
|
Kaedah / Aktiviti
|
Perbincangan, soal jawab,
latihan
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 4
Sejarah
Buku teks Tingkatan 4
Sejarah
Nota edaran Bab 9
|
KBKK
|
Membuat huraian/penjelasan
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku Patriotisme
|
Menghargai ilmu pengetahuan
|
Istilah / Konsep
|
Renaissance, Paus, Patron
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan
pembelajaran hari ini berjalan lancar dan dapat mencapai objektif. Latihan
pengukuhan juga diberikan.
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh / Hari
|
27/9/2013 (Jumaat)
|
Kelas
|
5K8
|
Masa
|
9.45-10.55 am
|
Bil. Pelajar
|
40 Orang
|
Tajuk
|
Bab 9: Pembangunan dan
Perpaduan untuk Kesejahteraan
9.2: Peranan dan Sumbangan
Malaysia Dalam Pertubuhan Antarabangsa
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran
pelajar diharap dapat:
1.
Mengatakan dasar-dasar luar Malaysia yang
dipengaruhi oleh faktor sejarah, ekonomi, geografi, politik dan demografi.
2.
Menjelaskan perkembangan dasar luar Malaysia
dari Tahap Pertama hingga Tahap Ketiga.
3.
Menjelaskan hubungan Malaysia dalam Pertubuhan
Antarabangsa
|
Kaedah / Aktiviti
|
●Perbincangan
●Soal jawab
●Penerangan
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 5 Sejarah
Buku teks Tingkatan 5
Sejarah
Nota edaran
|
KBKK
|
Membuat huraian
|
Nilai / Unsur Tingkahlaku
Patriotisme
|
Menghargai usaha-usaha
Malaysia dalam menjalin hubungan dengan negara luar
|
Istilah / Konsep
|
Bilateral, multilateral,
Komanwel, PBB, OIC, ASA, MAPHILINDO, ASEAN, Koridor Raya Multimedia, ICT,
K-ekonomi, K-Masyarakat
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan
pembelajaran hari ini berjalan lancar walaupun pelajar agak pasif. Objektif
juga kurang tercapai.
|
No comments:
Post a Comment