R RPH MINGGU 16 ( 15-19/4/2013)
Mata
pelajaran
|
Pemulihan Bahasa Malaysia (PBM)
|
Tarikh /
Hari
|
15/4/2013 (Isnin)
|
Kelas /
Masa
|
4K6 / 7.05-8.15 am
|
Tajuk
|
Pengetahuan Dan Kemahiran Bahasa
|
Objektif
|
Di akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Kaedah /
Aktiviti
|
Penerangan, tunjuk ajar, soal jawab dan latihan
|
Sistem
Bahasa
|
Ejaan dan Imbuhan
|
Penyerapan
|
Ilmu : Cara mengeja dan kenalpasti ejaan setiap perkataan
dengan betul
Nilai : Rajin berusaha
|
Bahan
Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 4 Bahasa Malaysia
|
Refleksi
|
Proses
pengajaran dan pembelajaran berjalan lancar. Walaupun pengetahuan bahasa pelajar
sangat terhad tetapi latihan yang diberikan dapat dibuat dengan baik. Ejaan
pelajar bertambah baik walaupun masih ada yang silap. Diharapkan P&P akan
datang pelajar dapat memahami sepenuhnya sistem ejaan dan imbuhan dengan
lebih banyak latihan diberikan.
|
Mata
pelajaran
|
Pemulihan Bahasa Malaysia (PBM)
|
Tarikh /
Hari
|
15/4/2013 (Isnin)
|
Kelas /
Masa
|
5K9 / 9.45-10.55 am
|
Tajuk
|
Karangan Berpandukan Rangsangan
|
Objektif
|
Di akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Kaedah /
Aktiviti
|
Penerangan, tunjuk ajar, soal jawab dan latihan
|
Sistem
Bahasa
|
Karangan
|
Penyerapan
|
Ilmu : Mengarang karangan berdasarkan ilustrasi
kartun yang diberikan
Nilai : Rajin berusaha
|
Bahan
Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 5 Bahasa Malaysia
|
Refleksi
|
Proses
pengajaran dan pembelajaran berjalan lancar walaupun agak perlahan. Kemahiran
pelajar tentang karangan sangat terhad dan perlu dibantu oleh guru dari
bahagian pendahuluan sehingga penutup. Perbincangan karangan penuh tentang “Punca Remaja Suka Melepak” akan
dibincangkan pada P&P akan datang.
|
Mata
pelajaran
|
Pemulihan Bahasa Malaysia (PBM)
|
Tarikh /
Hari
|
15/4/2013 (Isnin)
|
Kelas /
Masa
|
4K9 / 11.30-12.40 pm
|
Tajuk
|
Pengetahuan Dan Kemahiran Bahasa
|
Objektif
|
Di akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Kaedah /
Aktiviti
|
Penerangan, tunjuk ajar, soal jawab dan latihan
|
Sistem
Bahasa
|
Ejaan dan Imbuhan
|
Penyerapan
|
Ilmu : Cara mengeja dan kenalpasti ejaan setiap perkataan
dengan betul
Nilai : Rajin berusaha
|
Bahan
Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 4 Bahasa Malaysia
|
Refleksi
|
Proses
pengajaran dan pembelajaran berjalan lancar namun agak perlahan. Walaupun pengetahuan
bahasa pelajar sangat terhad tetapi latihan yang diberikan dapat dibuat
dengan baik dengan bantuan guru. Latihan dan bimbingan perlu diberikan dengan
lebih banyak selepas ini.
|
Mata
pelajaran
|
Pemulihan Bahasa Malaysia (PBM)
|
Tarikh /
Hari
|
16/4/2013 (Selasa)
|
Kelas /
Masa
|
4K8 / 7.05-8.15 am
|
Tajuk
|
Pengetahuan Dan Kemahiran Bahasa
|
Objektif
|
Di akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Kaedah /
Aktiviti
|
Penerangan, tunjuk ajar, soal jawab dan latihan
|
Sistem
Bahasa
|
Ejaan dan Imbuhan
|
Penyerapan
|
Ilmu : Cara mengeja dan kenalpasti ejaan setiap perkataan
dengan betul
Nilai : Rajin berusaha
|
Bahan
Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 4 Bahasa Malaysia
|
Refleksi
|
Proses
pengajaran dan pembelajaran berjalan lancar namun agak perlahan. Pelajar
dapat membuat latihan yang diberikan dengan baik walaupun pengetahuan mereka
agak terhad. Diharapkan latihan yang lebih banyak dapat diberikan kepada
pelajar pada P&P akan datang.
|
Mata
pelajaran
|
Pendidikan Moral
|
Tarikh /
Hari
|
16/4/2013 (Selasa)
|
Kelas /
Masa
|
4K10 / 8.15-9.25 am
|
Tajuk
|
Bab 1: Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
Unit 11: Berfikir Matang, Bertindak Berhikmah
Unit 12: Kesederhanaan Cerminan Kemuliaan
|
Objektif
|
Di akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Kaedah /
Aktiviti
|
Penerangan guru, soal jawab, perbincangan
|
KBKK
|
Menyatakan pendapat dan membuat ramalan
|
Nilai
|
Menghormati pendapat orang lain dan bersederhana dalam kehidupan
|
Bahan
Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Teks Tingkatan 4 Pendidikan Moral
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran pada hari ini berjalan lancar. Pelajar memberi perhatian
semasa P&P. Tajuk yang menarik memudahkan pelajar untuk faham.
Bagaimanapun, pelajar masih perlu dibimbing dalam perbincangan.
|
Mata
pelajaran
|
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan (PSK)
|
Tarikh /
Hari
|
16/4/2013 (Selasa)
|
Kelas /
Masa
|
5K6/ 10.55-12.05 pm
|
Tema
|
Tema 1: Pncapaian
Kendiri
|
Tajuk
|
Unit 2 : Perikemanusiaan Ke Arah Kesejahteraan
Negara
|
Hasil
Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran pelajar dapat:
1.
Menerangkan konsep perikemanusiaan
2.
Melibatkan diri secara aktif dalam pembentukan
masyarakat penyayang
3.
Menghargai kesejahteraan negara
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Penerangan guru, soal jawab, perbincangan
|
Bahan
Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Teks Tingkatan 5 Pendidikan Sivik dan
Kewarganegaraan
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran pada hari ini berjalan lancar dan mencapai objektif. Guru
mengaitkan tajuk dengan isu semasa dan berjaya menarik perhatian pelajar
untuk turut serta dalam perbincangan.
|
Mata pelajaran
|
Pendidikan
Sivik dan Kewarganegaraan (PSK)
|
Tarikh / Hari
|
17/4/2013 (Rabu)
|
Kelas / Masa
|
4K1 /
9.45-10.55 am
|
Tema
|
Tema 2:
Hubungan Kekeluargaan
|
Tajuk
|
Unit 3:
Keperluan Berkeluarga
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran ini pelajar
dapat:
1. Menghuraikan keperluan berkeluarga
2. Menjelaskan peranan badan
kerajaan dan bukan kerajaan yang berkaitan dengan institusi kekeluargaan
3. Berusaha mengukuhkan insitusi
kekeluargaan
4. Menjalinkan hubungan erat
antara anggota keluarga
5. Menghargai institusi
kekeluargaan
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Penerangan
guru, soal jawab, perbincangan
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Teks
Tingkatan 4 Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
Buku Rujukan Tingkatan 4 Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan pembelajaran hari ini
ditangguhkan. Guru terlibat dengan temuduga SPP di Kota Kinabalu pada 17-19
April 2013. P&P akan dijalankan seperti biasa pada minggu hadapan.
|
Mata
pelajaran
|
Pendidikan Moral
|
Tarikh
/ Hari
|
18/4/2013 (Khamis)
|
Kelas
/ Masa
|
4K10 / 9.45-10.55 am
|
Tajuk
|
Bab 2: NIlai Berkaitan Dengan
Kekeluargaan
Unit 13: Mereka Mengasihi, Kita
menyayangi
Unit 14: Keluarga Harmoni, Hidup
Sejahtera
|
Objektif
|
Di akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Kaedah
/ Aktiviti
|
Penerangan guru, soal jawab,
perbincangan
|
KBKK
|
Menyatakan pendapat dan membuat
ramalan
|
Nilai
|
Menghargai dan menghormati keluarga
|
Bahan
Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Teks Tingkatan 4 Pendidikan
Moral
Buku rujukan Pendidikan Moral
Tingkatan 4
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran pada hari ini ditangguhkan. Guru terlibat dengan temuduga
SPP di Kota Kinabalu (17-19 April 2013). P&P akan dijalankan seperti
biasa pada minggu hadapan.
|
Mata
pelajaran
|
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
(PSK)
|
Tarikh /
Hari
|
18/4/2013 (Khamis)
|
Kelas /
Masa
|
5S2 / 11.30-12.40 pm
|
Tema
|
Tema 4: Warisan Kepelbagaian Budaya
Malaysia
|
Tajuk
|
Unit 5: Sumbangan Pelbagai Pihak
Terhadap Pengekalan Warisan Budaya Malaysia
|
Hasil
Pembelajaran
|
Di akhir
pembelajaran ini pelajar dapat:
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Penerangan guru, soal jawab,
perbincangan
|
Bahan
Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Teks Tingkatan 5 Pendidikan
Sivik dan Kewarganegaraan
Buku Rujukan Tingkatan 5 Pendidikan
Sivik dan Kewarganegaraan
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran pada hari ini diambil alih oleh Pn. Senorita untuk melihat
pembentangan pelajar berkaitan kerja kursus mereka. Hal ini telah dimaklumkan
lebih awal oleh beliau. P&P ditangguhkan sehingga guru kembali daripada
temuduga SPP di Kota KInabalu (17-19 April 2013).
|
Mata
pelajaran
|
Pemulihan Bahasa Malaysia (PBM)
|
Tarikh /
Hari
|
19/4/2013 (Jumaat)
|
Kelas /
Masa
|
4K4/ 7.05-8.15 am
|
Tajuk
|
Pengetahuan Dan Kemahiran Bahasa
|
Objektif
|
Di akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Kaedah /
Aktiviti
|
Penerangan, tunjuk ajar, soal jawab dan latihan
|
Sistem
Bahasa
|
Ejaan dan Imbuhan
|
Penyerapan
|
Ilmu : Cara mengeja dan kenalpasti ejaan setiap perkataan
dengan betul
Nilai : Rajin berusaha
|
Bahan
Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 4 Bahasa Malaysia
|
Refleksi
|
Proses
pengajaran dan pembelajaran hari ini ditangguhkan. Guru terlibat dengan
temuduga SPP di Kota Kinabalu pada 17-19 April 2013. P&P akan dijalankan seperti
biasa pada minggu hadapan.
|
No comments:
Post a Comment