R RPH MINGGU 17 ( 22-26/4/2013)
Mata
pelajaran
|
Pemulihan Bahasa Malaysia (PBM)
|
Tarikh /
Hari
|
22/4/2013 (Isnin)
|
Kelas /
Masa
|
4K6 / 7.05-8.15 am
|
Tajuk
|
Pengetahuan Dan Kemahiran Bahasa
|
Objektif
|
Di akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Kaedah /
Aktiviti
|
Penerangan, tunjuk ajar, soal jawab dan latihan
|
Sistem
Bahasa
|
Ejaan dan Imbuhan
|
Penyerapan
|
Ilmu : Cara mengeja dan kenalpasti ejaan setiap perkataan
dengan betul
Nilai : Rajin berusaha
|
Bahan
Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 4 Bahasa Malaysia
|
Refleksi
|
Proses
pengajaran dan pembelajaran berjalan lancar dan mecapai objektif. P&P
hari ini lebih kepada latihan untuk mengukuhkan lagi pemahaman pelajar
tentang ejaan dan penggunaan imbuhan dengan betul. Pelajar dapat membuat
latihan yang diberikan dengan baik namun masih perlu bimbingan guru.
|
Mata
pelajaran
|
Pemulihan Bahasa Malaysia (PBM)
|
Tarikh /
Hari
|
22/4/2013 (Isnin)
|
Kelas /
Masa
|
5K9 / 9.45-10.55 am
|
Tajuk
|
Karangan Berpandukan Rangsangan
|
Objektif
|
Di akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Kaedah /
Aktiviti
|
Penerangan, tunjuk ajar, soal jawab dan
perbincangan jawapan karangan
|
Sistem
Bahasa
|
Karangan
|
Penyerapan
|
Ilmu : Mengarang karangan berdasarkan ilustrasi
kartun yang diberikan
Nilai : Rajin berusaha
|
Bahan
Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 5 Bahasa Malaysia
|
Refleksi
|
Proses
pengajaran dan pembelajaran berjalan lancar walaupun agak perlahan. P&P
lebih kepada perbincangan jawapan untuk karangan yang bertajuk “Punca Remaja
Suka Melepak”. Aras pelajar yang agak lemah memerlukan bimbingan dan tunjuk
ajar yang lebih daripada guru. Kebanyakan pelajar masih tidak tahu cara untuk
mengarang karangan dengan baik.
|
Mata
pelajaran
|
Pemulihan Bahasa Malaysia (PBM)
|
Tarikh /
Hari
|
22/4/2013 (Isnin)
|
Kelas /
Masa
|
4K9 / 11.30-12.40 pm
|
Tajuk
|
Pengetahuan Dan Kemahiran Bahasa
|
Objektif
|
Di akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Kaedah / Aktiviti
|
Penerangan, tunjuk ajar, soal jawab dan latihan
|
Sistem
Bahasa
|
Ejaan dan Imbuhan
|
Penyerapan
|
Ilmu : Cara mengeja dan kenalpasti ejaan setiap perkataan
dengan betul
Nilai : Rajin berusaha
|
Bahan
Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 4 Bahasa Malaysia
|
Refleksi
|
Proses
pengajaran dan pembelajaran berjalan lancar dan mencapai objektif. Kebanyakan
pelajar dapat mengeja dengan baik walaupun masih ada yang tersilap. Dari segi
penggunaan imbuhan pula, pelajar masih agak lemah dan memerlukan latihan yang
lebih banyak selepas ini.
|
Mata pelajaran
|
Pemulihan Bahasa Malaysia (PBM)
|
Tarikh / Hari
|
23/4/2013 (Selasa)
|
Kelas / Masa
|
4K8 / 7.05-8.15 am
|
Tajuk
|
Pengetahuan Dan Kemahiran Bahasa
|
Objektif
|
Di akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Kaedah / Aktiviti
|
Penerangan, tunjuk ajar, soal jawab dan latihan
|
Sistem Bahasa
|
Ejaan dan Imbuhan
|
Penyerapan
|
Ilmu : Cara mengeja dan kenalpasti ejaan setiap perkataan
dengan betul
Nilai : Rajin berusaha
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 4 Bahasa Malaysia
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan
pembelajaran berjalan lancar namun agak perlahan. P&P hari ini lebih
kepada latihan pengukuhan supaya pelajar lebih banyak mengeja dan memahami
penggunaan imbuhan dengan betul. Guru memberikan banyak perkataan yang lebih
sukar untuk dieja dan beserta imbuhan.
|
RPH MINGGU 17
(22-26/4/2013)
Mata
pelajaran
|
Pendidikan Moral
|
Tarikh
/ Hari
|
23/4/2013 (Selasa)
|
Kelas
/ Masa
|
4K10 / 8.15-9.25 am
|
Tajuk
|
Bab 2: NIlai Berkaitan Dengan
Kekeluargaan
Unit 13: Mereka Mengasihi, Kita
menyayangi
Unit 14: Keluarga Harmoni, Hidup
Sejahtera
|
Objektif
|
Di akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Kaedah
/ Aktiviti
|
Penerangan guru, soal jawab,
perbincangan
|
KBKK
|
Menyatakan pendapat dan membuat
ramalan
|
Nilai
|
Menghargai dan menghormati keluarga
|
Bahan
Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Teks Tingkatan 4 Pendidikan
Moral
Buku rujukan Pendidikan Moral
Tingkatan 4
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran berjalan lancar dan mencapai objektif. Tajuk yang mudah
iaitu berkaitan keluarga memudahkan pelajar untuk faham kerana dekat dengan
diri pelajar sendiri. Pelajar turut serta dalam perbincangan tentang isu
berkaitan keluarga yang diberikan oleh guru.
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
|
Tarikh / Hari
|
23/4/2013 (Selasa)
|
Kelas / Masa
|
5K6/ 10.55-12.05 pm
|
Tema
|
Tema 1:
Pncapaian Kendiri
|
Tajuk
|
Unit 2 : Perikemanusiaan Ke Arah Kesejahteraan
Negara
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Penerangan guru, soal jawab, perbincangan
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Teks Tingkatan 5 Pendidikan Sivik dan
Kewarganegaraan
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran
pada hari ini berjalan lancar dan mencapai objektif. Guru mengaitkan tajuk
dengan isu semasa dan berjaya menarik perhatian pelajar untuk turut serta dalam
perbincangan.
|
Mata pelajaran
|
Pendidikan
Sivik dan Kewarganegaraan (PSK)
|
Tarikh / Hari
|
24/4/2013 (Rabu)
|
Kelas / Masa
|
4K1 /
9.45-10.55 am
|
Tema
|
Tema 2:
Hubungan Kekeluargaan
|
Tajuk
|
Unit 3:
Keperluan Berkeluarga
|
Hasil Pembelajaran
|
Di akhir pembelajaran ini pelajar
dapat:
1. Menghuraikan keperluan berkeluarga
2. Menjelaskan peranan badan
kerajaan dan bukan kerajaan yang berkaitan dengan institusi kekeluargaan
3. Berusaha mengukuhkan insitusi
kekeluargaan
4. Menjalinkan hubungan erat
antara anggota keluarga
5. Menghargai institusi
kekeluargaan
|
Aktiviti Pembelajaran
|
Penerangan
guru, soal jawab, perbincangan
|
Bahan Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Teks
Tingkatan 4 Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
Buku Rujukan Tingkatan 4 Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
|
Refleksi
|
Proses pengajaran dan pembelajaran hari ini
berjalan lancar dan objektif pembelajaran juga tercapai. Guru menggunakan
masa yang selebihnya untuk menerangkan format kerja kursus yang perlu
disiapkan oleh pelajar. Tarikh akhir menghantar kerja kursus tersebut ialah
pada 21 Jun 2013.
|
Mata
pelajaran
|
Pendidikan Moral
|
Tarikh
/ Hari
|
25/4/2013 (Khamis)
|
Kelas
/ Masa
|
4K10 / 9.45-10.55 am
|
Tajuk
|
Bab 2: NIlai Berkaitan Dengan
Kekeluargaan
Unit
15: Kukuhkan Institusi Kekeluargaan
|
Objektif
|
Di akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Kaedah
/ Aktiviti
|
Penerangan guru, soal jawab,
perbincangan
|
KBKK
|
Menyatakan pendapat dan membuat
ramalan
|
Nilai
|
Menghargai dan menghormati tradisi
keluarga masing-masing
|
Bahan
Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Teks Tingkatan 4 Pendidikan
Moral
Buku rujukan Pendidikan Moral
Tingkatan 4
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran pada hari ini berjalan lancar dan mencapai objektif. Tajuk
yang mudah dan sangat berkaitan dengan diri pelajar membuatkan pelajar mudah
memahami P&P guru.
|
Mata
pelajaran
|
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
(PSK)
|
Tarikh /
Hari
|
25/4/2013 (Khamis)
|
Kelas /
Masa
|
5S2 / 11.30-12.40 pm
|
Tema
|
Tema 4: Warisan Kepelbagaian Budaya
Malaysia
|
Tajuk
|
Unit 5: Sumbangan Pelbagai Pihak
Terhadap Pengekalan Warisan Budaya Malaysia
|
Hasil
Pembelajaran
|
Di akhir
pembelajaran ini pelajar dapat:
|
Aktiviti
Pembelajaran
|
Penerangan guru, soal jawab, aktiviti
menyenaraikan warisan budaya masing-masing
|
Bahan Bantu
Mengajar (BBM)
|
Buku Teks Tingkatan 5 Pendidikan
Sivik dan Kewarganegaraan
Buku Rujukan Tingkatan 5 Pendidikan
Sivik dan Kewarganegaraan
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran berjalan lancar dan mencapai objektif. Pelajar memberi
perhatian dan kerjasama sepenuhnya dengan P&P guru. Aktiviti yang lebih
menarik akan diadakan pada P&P akan datang supaya pelajar tidak bosan.
|
Mata
pelajaran
|
Pemulihan Bahasa Malaysia (PBM)
|
Tarikh /
Hari
|
26/4/2013 (Jumaat)
|
Kelas /
Masa
|
4K4/ 7.05-8.15 am
|
Tajuk
|
Pengetahuan Dan Kemahiran Bahasa
|
Objektif
|
Di akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Kaedah /
Aktiviti
|
Penerangan, tunjuk ajar, soal jawab dan latihan
|
Sistem
Bahasa
|
Ejaan dan Imbuhan
|
Penyerapan
|
Ilmu : Cara mengeja dan kenalpasti ejaan setiap perkataan
dengan betul
Nilai : Rajin berusaha
|
Bahan
Bantu Mengajar (BBM)
|
Buku Rujukan Tingkatan 4 Bahasa Malaysia
|
Refleksi
|
Proses
pengajaran dan pembelajaran berjalan lancar dan berjaya mencapai objektif.
Bagaimanapun guru mendapati pelajar mengalami masalah dalam bahagian Imbuhan.
Kebanyakan pelajar tidak pasti penggunaan imbuhan yang betul. Latihan yang
lebih banyak telah diberikan oleh guru untuk mengatasi masalah tersebut.
|
No comments:
Post a Comment